פלוס-מינוס במשקפיים: מה זה בכלל אומר?

You are currently viewing פלוס-מינוס במשקפיים: מה זה בכלל אומר?

מה ההבדל בין מינוס לפלוס במשקפיים, האם אפשר לראות אקסטרה טוב ואיזו עדשה תעזור לכל מצב? כל התשובות לפניכם

יש אנשים שמרכיבים משקפיים למרחק, יש לקריאה, יש כאלו שצריכים גם וגם, ויש כאלה שבכלל לא צריכים; איך זה קורה? ובכן, הראייה שלנו היא מערכת המתפתחת עוד בשלב העוברי, לפני שהגחנו לאוויר העולם, וממשיכה להתפתח לאחר הלידה ובמשך השנים. גודל גלגל העין, מבנה העדשה הפנימית שלה וכוח הקרנית הם המשפיעים העיקריים על המספר שיהיה לנו במשקפיים, אם בכלל נזדקק להם.

לפניכם מדריך קצר שיעשה לכם סדר, אחת ולתמיד, במשמעות סימון הפלוס וסימון המינוס בעדשות הראייה ובהבדל שבין מספר ב”מינוס” לבין מספר ב”פלוס”. מוכנים? בואו נצא לדרך!

רואים רחוק רואים קצר

קודם כל והכי חשוב, אם אתם סובלים מראייה מטושטשת, חוסר מיקוד ועוד – פנו לבדיקת ראייה אצל אחד האופטומטריסטים שלנו. בהנחה ואתם אכן לא רואים טוב, הם ככל הנראה יאבחנו אחד משני מצבים עיקריים:

  1. קוצר ראייה
  2. רוחק ראייה

איך נוצרים מצבים אלו? האור חודר אל העין דרך הקרנית, מבעד לעדשת העין, מתרכז על הרשתית ומשם עוברת תמונה אל המוח. כאשר האור מגיע לפני הרשתית או לאחריה, מתקבלת תמונה מטושטשת. משקפיים או עדשות מגע עוזרים לנו לראות טוב יותר, בכך שהם גורמים לאור להגיע בדיוק אל הרשתית ולהעביר תמונה חדה.

לכל סוג ליקוי ראייה תותאם עדשה משלו, המייצגת סימון לתיקון הראייה הנדרש ומאפשרת ראייה טובה יותר: לסובלים מרוחק ראייה – עדשה מסוג פלוס (+), שנועדה לרכז את קרני האור; לסובלים מקוצר ראיה – עדשה מסוג מינוס (-), לה אפקט מפזר מבחינה אופטית.

קוצר ראיה

קוצר ראייה בא לתאר מצב בו מבנה העין אינו מאפשר לקרני האור להתרכז באופן תקין על גבי הרשתית, ולמעשה גורם למיקוד להופיע לפני הרשתית. עדשות מסוג מינוס מתקנות מצב זה ומרחיקות את נקודת המיקוד אל עבר הרשתית, כך שהמוקד יופיע על גבי הרשתית, במדויק. לכל עין ייתכן סימון מינוס שונה משלה. ככל שקוצר הראיה משמעותי יותר, כך יהיה צורך להתאים עדשה במספר מינוס גבוה יותר.

עדשת מינוס היא עדשה שטוחה במרכזה ועבה בקצוות. ככל שמידת המינוס גבוהה יותר, כך קצות העדשה עבות יותר. כיום, בעקבות טכנולוגיות משופרות, ניתן להגיע לעובי מינימלי גם במספרים גבוהים, ובעזרת התאמה ובחירת מסגרת נכונה על ידי אופטומטריסט, תזכו לראייה חדה במראה נקי ומותאם אישית.

רוחק ראיה

לעומת מצב של קוצר ראיה, המתאר שבירת קרני האור לפני הרשתית, במקרה של רוחק ראייה המצב הוא הפוך: בקרב רחקי הרואי, קרני האור הנכנסות אל העין מתרכזות מאחורי הרשתית, מה שמקשה עליהם לראות ללא הפעלת מאמץ, ואף מקשה יותר בראיה מקרוב. למקרה כזה נשתמש בעדשות פלוס, הגורמות לקרני האור להתקרב אל הרשתית ולהגיע במדויק אל הרשתית ולאפשר ראיה חדה נטולת מאמץ.

עדשת הפלוס היא עדשה קמורה המאופיינת במרכז עבה יותר, לעומת קצוות דקים, ופועלת כמעין זכוכית מגדלת כאשר היא מכופפת את קרני האור פנימה ומביאה אותן למוקד הרשתית.

מצב נוסף בו משתמשים בעדשות פלוס לתיקון הוא כאשר יש צורך במשקפי קריאה, לרוב מגיל 40 ומעלה בעקבות שינויים טבעיים המתרחשים בעין עם הגיל. גם כאן אנו מקרבים את הפוקוס אל הרשתית ומאפשרים ראיה נוחה וקלה מקרוב. במקרה בו יש מינוס גבוה למרחק לשטח הקריאה, נזדקק לתיקון מינוס מופחת.

אם הגעתם לגיל 40 התייעצו עם האופטומטריסט שלכם בנושא.

מהו דיופטר? מהו צילינדר בעין?

דיופטר (Diopter) היא יחידת המידה בה משתמשים בתיקון ראיה – במשקפיים או בעדשות מגע, בפלוס, במינוס ובצילינדר.

הצילינדר הוא מצב בו מבנה העין אינו עיגול סימטרי והאור שחודר אל העין מתפצל בשני כיוונים עיקריים, כמו קטרים שונים באליפסה. הצילינדר יכול לגרום לטשטוש בראיה, למרות תיקון על ידי משקפיים, לראיה לא חדה, לסנוורים, לכאבי ראש ולתחושה של חוסר יציבות. מצב זה הוא מצב הניתן לטיפול לרוב על ידי תיקון אופטי נוסף במשקפיים או בעדשות מגע.

 

לא בטוחים איזה מספר אתם? חושדים שיש לכם צילינדר? בואו לבדיקה אצל המומחים שלנו – אופטומטריסט הנמצא בכל סניף של אופטיקה הלפרין.