מה זה צילינדר בעין (אסטיגמציה) – ואיך מטפלים?

You are currently viewing מה זה צילינדר בעין (אסטיגמציה) – ואיך מטפלים?

מרבית האוכלוסייה מתייחסת לצילינדר בעין בחשש גדול ורואה בו בעיית ראייה מורכבת. בפועל, מדובר בליקוי ראייה נפוץ ביותר, שהתיקון שלו נעשה באופן פשוט וקל.

תוכן עניינים

כאשר אדם עם ליקוי ראייה אומר “יש לי צילינדר”, הוא כנראה לא מתכוון למנעול בדלת אלא לבעיית ראייה שכיחה למדי. ובכל זאת, אם יישאל לפישרה, מקורותיה ואופן הטיפול בה, לרוב ימצא את עצמו נבוך וחסר תשובות.

אז בואו נעשה קצת סדר בדברים:

 

מה זה צילינדר בעין?

צילינדר למעשה איננו הבעיה אלא הפתרון לבעיה שנקראת “אסטיגמציה”. זהו ליקוי בעין עקב התקמרות בלתי שווה של הקרנית, או עדשת העין.

במצב זה, המוקד המתקבל מורכב משתי נקודות שונות הממוקמות במיקומים שונים בעין. הדבר גורם לעיוות קרני האור המגיעות אל העין ולראייה מטושטשת לרחוק ולקרוב.

במילים פשוטות, אסטיגמציה מתארת לרוב מצב בו הקרנית (החלק השקוף בעין) איננו כדור עגול מושלם, אלא יותר מבנה אובלי (של ביצה או כדור פוטבול).

מצב זה של הקרנית יגרום להופעה של שני מוקדים (פוקוסים) שאינם על רשתית העין ולכן קיים טשטוש בראייה.

 

מהי השכיחות לאסטיגמציה (צילינדר)?

שכיחות האסטיגמציה (צילינדר) עומדת על 47%. מחקר שנערך בבריטניה ופורסם בשנת 2011 בכתב העת עדשות מגע והעין, בדק את השכיחות של אסטיגמציה בקרב 12,000 נבדקים. במחקר נמצא כי 47% מהנבדקים היו בעלי אסטיגמציה לפחות בעין אחת. במחקר נוסף שנערך בארה”ב עמדה שכיחות האסטיגמציה על 34%. מכך ניתן להסיק כי אסטיגמציה היא תופעה שכיחה.


כיצד מטפלים בצילינדר?

ליקוי צילינדר בעין (אסטיגמטי) מתוקן בעזרת עדשת צילנדר. זוהי עדשה שאינה כדורית אלא עדשה ששונה בקימורים. עדשה זו הופכית לצורת האסטיגמציה אשר מנטרלת את העיוות הקיים בקרנית.

  • משקפיים – אחת מהבחירות לאנשים הסובלים מאסטיגמציה, בחירה זו מבוצעת הן לשיפור הראייה ולתיקון הצילינדר.
    המשקפיים מכילים מרשם עדשה גלילי מיוחד המפצה על אסטיגמציה, ומספק כוח נוסף בחלקים פרטניים של העדשה,
    לשם השגת ראיה ברורה בכל המרחקים. ניתן לתקן אסטיגמציה באמצעות עדשות משקפיים רגילות או עדשות מולטיפוקל.
  • עדשות מגע מסוגים שונים – יתרונן הבולט של עדשות המגע הוא היתרון האסתטי ונוחות הראייה, העובדה ששדה הראייה אינו מופרע על ידי מסגרת משקפיים. כיום, עדשות מגע עם צילינדר לא מותאמות רק על פי המספר אלא גם על פי הזווית בה נדרש הצילינדר.
  • הליך ניתוחי – מטפל באסטיגמציה באמצעות שיוף וליטוש מחדש של הקרנית, ע”י הליך לייזר ניתוחי.
    ההליך מסיר רקמות מהשכבות השטחיות והפנימיות של הקרנית. הניתוח מסיר רקמות מהשכבה הפנימית של הקרנית בלבד.

 

מתי מתעורר חשש ל”צילינדר”?

בעין עם אסטיגמציה, קיימת כל הזמן פעילות, כמו גם ריצוד של פוקוסים לקבלת תמונה ברורה בשל העובדה כי באסטיגמציה יש שני פוקוסים שאינם על הרשתית (ולא פוקוס אחד).
לרוב, ריצוד זה גורם לאי נוחות סביב העין. במצב זה קיים חשש לאסטיגמציה. כאשר ישנה תלונה על כאבים סביב העין וכאבי ראש אשר מתגברים בזמן קריאה, עבודה מול מחשב או כל עבודת ראייה מקרוב. חשש נוסף מתעורר כאשר קיים טשטוש ראייה למרות הרכבת משקפיים.

חשוב לדעת: במצב של אסטיגמציה, קיים מגוון נרחב של אפשרויות לטיפול בבעיית הראייה.
התייעצות עם אופטומטריסט מומחה תאפשר את בחירת הטיפול המתאים ביותר העונה על צרכי המטופל ואורח חייו.

 

מהו צילינדר בעין?

למעשה, צילינדר בעין (או חצי צילינדר בעין) הוא לא הבעיה, אלא הפתרון לה. הבעיה, לכשעצמה, מכונה בלשון הרפואית אסטיגמציה והיא מתרחשת כאשר הקרנית (פני שטח העין) או העדשה שמאחוריה אליפטיים ולא עגולים, כמו במצב הרגיל. במצב כזה, מתעוותת כניסתו של האור לעין, והוא אינו מגיע לרשתית בצורה המאפשרת ראיה ברורה. הקישור של המינוח צילינדר למצב זה נובע מהפתרון הנפוץ לליקוי ראיה קל זה – עדשה מתקנת המזכירה בצורתה צורת גליל (צילינדר בעין באנגלית פירושו “גליל”), וכתוצאה מכך, השתרש בקרב הציבור המונח “צילינדר” כתיאור למצב של אסטיגמציה.

צילינדר בעין תסמינים – מה זה אומר צילינדר בעין?

אם נאמר את האמת, קל מאד להתבלבל בין בעיות ראייה שונות (קוצר ראיה או רוחק ראיה), טשטוש שמקורו בעייפות וכד’ לבין הצורך בהרכבת משקפיים או עדשות מגע שיש להם צילינדר, ורק גורם מקצועי יוכל לומר לכם בצורה מוחלטת אם אתם צריכים תיקון לראיה האסטיגמטית שלכם או לא. אבל, ישנם מספר סימנים שיכולים לרמוז לכם על צורך כזה. למשל, טשטוש בראיה מקרוב או מקרוב, תחושה כי העיניים שלכם עייפות וכבדות בסופו של יום (במיוחד אם אימצתם אותן במהלך היום), כאבי ראש, ובעיקר – טשטוש ראיה שאינו אחיד ומופיע בזוויות מסוימות בעת הזזת הראש (לצדדים או למעלה ולמטה). ומאחר, ובכל מקרה, תזדקקו לעזרתו של איש מקצוע מיומן בהתאמת משקפיים בעלי צילינדר, רצוי שגם את הקביעה הסופית בנוגע לצורך שלכם בצילינדר.

צילינדר בעין ילדים

ילדים רבים הסובלים מבעיות ראיה, ביניהן אסטיגמציה, לא יתלוננו בפני הוריהם, פשוט, מכיוון שהם אינם מזהים את עצם קיומה של הבעיה, זהו אופן הראיה היחיד שאותו מכיר הילד. לכן, חשוב כי ההורים יהיו ערניים לתסמינים הנוספים המאפיינים את קיומה של בעיה בראיה. כדוגמת, כאבי ראש בלתי מוסברים, כאבי עיניים, מצמוץ-יתר, עייפות בלתי מוסברת, תחושת צריבה בעיניים בעיקר אחרי קריאה ממושכת או צפייה בטלוויזיה או במסך המחשב, התקרבות למסכי המחשב והטלוויזיה וקשיים בזיהוי אנשים ועצמים קרובים או רחוקים.

בדומה לבעיות עיניים נוספות העלולות להופיע כבר בינקות בגיל הרך, גם את הצורך בצילינדר יש לאבחן בגיל צעיר ככל האפשר ובשלביו המוקדמים.

כתוצאה מכך, מומלץ לכל ילד (גם אם לא מופיעים תסמינים והוא אינו מתלונן) להיבדק אצל רופא עיניים המתמחה בילדים בגילאים שנה, שלוש ושש. בבדיקות ראיה שגרתיות אלו הרופא יהיה מסוגל לזהות את קיומן האפשרי של בעיות ראייה מסוגים שונים, ביניהן – גם אסטיגמציה, המובילה לצורך בצילינדר.

נוסף על כך, תלונות של הילדים על התסמינים מהסוגים שאותם הזכרנו או זיהוי קיומו של תסמין כזה על ידי ההורה מחייב קיומה של בדיקת עיניים אצל רופא עיניים המתמחה בטיפול בילדים.

תיקון צילינדר בעין

אסטיגמציה הגורמת לצורך בצילינדר עשויה להיפתר במספר דרכים, חלקן נפוצות, קלות וזמניות, האחרות – מורכבות יותר.

הדרך הראשונה והנפוצה ביותר, היא, כמובן, משקפיים. דרך זו פותרת לא רק את בעיית האסטיגמציה, אלא גם מתקנת ליקויי ראיה מסוגים אחרים. משקפים בעלי צילינדר יכולים להכיל צילינדר בעדשה אחת או בשתיהן, ולהיות משקפיים רגילים, בי-פוקאליים או מולטי-פוקאליים – הכל, בהתאם לצורך הפרטני של הילד או האדם הבוגר.

דרך נוספת היא עדשות המגע. למי שנזקק למשקפיים, אבל שהמשקפיים מפריעים לו בפעילותו או בשגרת חייו, מוצעות כיום עדשות מגע, שיתרונן הבולט על משקפי הראיה הוא חוסר המסגרת שמוליד נוחות מרבית למרכיב אותן. כיום, עדשות המגע הכוללות צילינדר אינן מותאמות למשתמש רק עפ”י המספר הנדרש לתיקון ראייתו, אלא גם לפי זווית הצילינדר הנדרשת.

ניתוח – פרוצדורה המבוצעת באמצעות לייזר וכוללת ליטוש הקרנית והסרת השכבות הגורמות לעיוותה.