סוגי משקפיים לסובלים מלקויות ראייה

You are currently viewing סוגי משקפיים לסובלים מלקויות ראייה

לקות ראיה הינה פגיעה קשה ומתמשכת בחדות הראיה או שדה הראייה והיא עלולה להוביל לפגיעה מוחשית ביכולת הראיה בעת ביצוע פעולות כגון קריאה, צפייה בטלוויזיה, זיהוי אנשים, עבודה מול מחשב, נהיגה וכדומה. לקות ראייה עלולה להוביל לפגיעה ביכולות התפקוד היומיומי והיא מחייבת אתכם לאבחן את בצורה המדויקת ביותר את מגבלת הראיה ובהתאם אליה להתאים את אופי הטיפול.

בין יתר מגבלות הראיה נמנות מגבלות כגון: ירידה משמעותית בחדות הראיה, קושי הולך ומתגבר בראיית לילה, שדה ראייה מצומצם, בעיות בשרירי העיניים המקשים על מיקוד המבט ועוד.
לקויות ראיה עלולות להתפרץ מסיבות שונות ומגוונות, החל מלקויות ראיה מולדות כתוצאה מפגם גנטי, דרך מגבלות ראיה הנובעות כתוצאה מפגיעה בעיניים או בעצב העיניים ועד למצוקה נפשית העלולה להוביל לצמצום שדה הראייה.

עיוורון לילה

עיוורון לילה, הידוע גם בשם “קוצר ראיה לילי” הוא למעשה הגדרה למספר מגבלות ראיה המתרחשות בשעות החשיכה. מגבלה זו מקשה על האדם הסובל ממנה לתפקד במקומות מוכחשים או חשוכים ובחלק מהמקרים היא עלולה להוביל לעיוורון חלקי גם בראיית יום.

יחד עם זאת, חשוב לציין שלא כל אדם המתקשה בראיית לילה בהכרחת סובל מעיוורון לילה. ברוב המקרים, הפרעה בראיית לילה נגרמת מהצורך המיידי במשקפי ראייה ולכן השימוש בהם עלול לתקן את מצב הרשתית גם בראיית יום וגם בראיית לילה.
מרכיבי משקפיים הסובלים מעיוורון לילה יכולים לעשות שימוש במשקפיים מיוחדים בעלי עוצמה גבוהה ובמקרים קיצוניים להסתייע בטיפולי שתלים אלקטרוניים מסיליקון על גבי הרשתית או מתחתיה. שתלים אלו מסייעים לראות אור ולהגיב אליו.

שדה ראייה מצומצם

שדה ראייה צר או מצומצם מוגדר כלקות ראייה והסובלים ממנה עלולים לאבד את ראייתם לאורך זמן עד למצבי עיוורון מוחלט. לקות זו ניתנת לאבחון באמצעות בדיקת שדה ראיה הבוחנת את תקינות תחום הראייה של כל עין ואת הראייה המרכזית והראייה לצדדים.
ממצאי הבדיקה עלולים להעיד על מחלת ה-גלאוקומה המקטינה את שדה הראייה עד לכדי עיוורון מוחלט. בהתאם לממצאי הבדיקה מותאמים לנדבק משקפי ראייה שונים המיועדים לצרכי הגדלת טווח הראייה ושיפור הדרגתי ביכולות הראייה.
יחד עם זאת, נדבקים הסובלים מגלאוקומה נדרשים לטיפול תרופתי המיועד למטרות הפחתת הלחץ התוך עיני.

לסיכום, מגבלות ראיה נובעות מסיבות שונות ומגוונות ודרכי הטיפול בהן חייב להיעשות לאחר בדיקות אבחון מקיפות ומקצועיות שלנוכח ממצאיהן ניתן להתאים את דרכי הטיפול השונים וסוגי המשקפיים השונים.


“המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי”