מהי מחלת העיניים AMD וכיצד מטפלים בה

You are currently viewing מהי מחלת העיניים AMD וכיצד מטפלים בה

מחלת העיניים AMD היא מחלת שפוגעת בתפקוד התקין של העין, ולמעשה נקראת בעברית ניוון רשתית. ראשי התיבות AMD מייצגים את המונח Age related Macular Degeneration, שמעיד על פגיעה באפיתל הרשתית הצבעני במרכז הראייה. המחלה נחשבת לגורם המרכזי לעיוורון בעולם המערבי ומובילה להורדה משמעותית באיכות חדות הראייה. כמו במרבית המחלות, גם כאן שלב האבחון הוא חשוב ויש לטפל במחלה במהירות האפשרית, לזהות את תסמיניה ולהתייחס אליה בצורה מקצועית.


מהם הגורמים למחלת AMD?

מרבית החולים במחלת ה-AMD הם אנשים בני למעלה מ-80 שנה, ולכן גיל מתקדם נחשב לגורם סיכון משמעותי, יחד עם גורמים אחרים כמו נטייה גנטית ועישון סיגריות. כמו כן, השמנת יתר יכולה לתרום להגדלת הסיכוי לחלות במחלה, ולכן מומלץ לשמור על תזונה נכונה בגילאים אלה וכן להימנע מעישון סיגריות.


סוגי מחלת ה-AMD

למחלת ה-AMD יש שני סוגים עיקריים של תסמינים, ולפיכך ניתן לחלק את המחלה לשני סוגים מרכזיים: AMD יבש ו-AMD רטוב.

  • AMD יבש – ניוון רשתית מקולרי מהסוג היבש נחשב לשכיח ביותר מבין השניים ולא ניתן לטפל בו,
    אלא רק להאט את קצב הפגיעה בראייה ואת קצב התפתחות המחלה. סוג זה אינו פוגע בצורה משמעותית בראייה בשלבים ההתחלתיים,
    ואם ניתן טיפול נכון אפשר יהיה לעכב את ההתקדמות של הפגיעה. למעשה, כבר בשלבים הראשונים מופיעים משקעים ברשתית,
    וההצטברות שלהם מגדילה את האפשרות לפגוע בתאים אשר אחראים על קליטת האור. בסוג זה הפגיעה תהיה קלה עד בינונית וההידרדרות תהיה איטית יותר.
  • AMD רטוב – ניוון רשתית מקולרי רטוב הוא השלב המתקדם מבין השניים של מחלת AMD, ואם לא ניתן טיפול בזמן אפשר יהיה לאבד את הראייה לחלוטין.
    בסוג זה ניתן להעניק טיפול כדי לאזן את מצב הראייה ואפילו להעניק מידה מסוימת של שיפור באיכותה.

איך מטפלים במחלת AMD?

הטיפול במחלה נחלק לשניים, על פי סוג המחלה – ניוון רשתית מקולרי יבש או רטוב.
כאשר מדובר בניוון מקולרי רטוב, ניתן לטפל בחולה באמצעות הזרקת תרופות אל תוך העין, מה שעשוי להאט את התקדמות המחלה ואף לשפר את הראייה. על מנת לטפל בשלב הקודם של המחלה שהוא ניוון רשתית מקולרי יבש, יש לפעול על פי מספר הנחיות שלא יוכלו להעלים או לרפא את המחלה, אך יוכלו למנוע ממנה לעבור לשלב הרטוב שבו הניוון יותר משמעותי.

הטיפול בניוון מקולרי רטוב מתחלק למספר גורמים:

  • הפסקת עישון – מי שאובחן כחולה במחלת ה-AMD מוכרח להפסיק את צריכת הניקוטין, שנחשבת לגורם סיכון משמעותי לתחלואה.
  • איזון לחץ דם – מטופל שאובחן כחולה ב-AMD וסובל מלחץ דם גבוה יצטרך לאזן את רמת לחץ הדם, מפני שמדובר בגורם סיכון להתקדמות המחלה לעבר הסוג הרטוב.
  • תזונה וויטמינים – הקפדה על תזונה נכונה, בדגש על ירקות צבעוניים נוגדי חמצון והקפדה על תוספי תזונה מתאימים של ויטמינים ומלחים.

הערה: אופטיקה הלפרין איננה מספקת טיפול מסוג זה והמידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי.