התאמת משקפיים לאחר ניתוח קטרקט

קטרקט – עדשה עכורה – שכיחה בעיקר בקרב אנשים מבוגרים אך יכולה להופיע גם בגילאים צעירים יותר. המחלה נגרמת כתוצאה מחשיפה ממושכת לשמש חזקה וישירה, בגלל שינויים מטבוליים או תרופות שונות וכתוצאה מחבלות הנגרמות לעין. כדאי לדעת כי יש קטרקט מולד, לרוב בגלל סיבות גנטיות, אך לרוב הבעיה מופיעה בקרב מבוגרים.

מחלת הקטרקט גורמת לעכירות של העדשה בעין, וכתוצאה מכך – להפרעה בראייה, לטשטוש הראייה ההולך ומתגבר עם הזמן, לכפל בראייה, לסנוור, לקושי לקרוא ללא תאורה חזקה ועוד. בניתוח קטרקט מבצעים חתך קטן באורך של מילימטרים ספורים, דרכו מוציאים את העדשה העכורה ומכניסים במקומה עדשה מלאכותית חדשה.

בשלב הראשון לאחר אבחון קטרקט אכן נהוג להתאים משקפיים. ככל שעכירות העדשה גוברת, כך המטופל מתקשה יותר לראות היטב, זקוק להתאמת משקפי ראיה חדשים בתכיפות הולכת וגוברת. כאשר הבעיה מחריפה – אין מנוס מקבלת החלטה על ביצוע ניתוח להחלפת העדשה העכורה.


בדיקות לפני ניתוח קטרקט

ההמלצה לניתוח קטרקט תיקבע רק לאחר אבחון מקצועי ומדויק אצל רופא עיניים. ההחלטה לנתח מתקבלת לרוב רק כאשר המטופל סובל מירידה משמעותית בחדות הראייה שלו ובתפקודו היומיומי. הבדיקה המקדמית נועדה לאבחן את מצב עכירות העדשה, כאשר יש לבדוק האם ניתן לבצע את הניתוח. לכן, בודקים את תפקודו של המטופל ואת מצבו הבריאותי הכללי, לרבות רגישותו לחומרי הרדמה מקומית.

הבדיקה נועדה לוודא כי המטופל אכן סובל מקטרקט, ולא מבעיה אחרת הגורמת לירידה בחדות הראייה וביכולת הראייה.


טיפול בעין אחרי ניתוח קטרקט

כאמור, ניתוח קטרקט נחשב להליך רפואי שכיח ופופולרי – לרוב הניתוח מבוצע תחת הרדמה מקומית בלבד, בהתאם למצבו הרפואי של המטופל. הניתוח עצמו מהיר יחסית, וניתן לחזור לשגרה כבר לאחר יום או יומיים. עם זאת, כדאי לדעת כי בעקבות הניתוח עלולים לסבול מראייה מעורפלת למשך כמה ימים. לאחר הניתוח יש להיעזר בטיפות עיניים בהתאם למרשם מהרופא המנתח.

ראוי לציין כי יש להמתין מספר שבועות לאחר הניתוח עד להתאמת משקפיים חדשים. התאמת משקפיים לאחר ניתוח קטרקט תיעשה לפי הצורך ורק לאחר אבחון מקצועי על ידי רופא עיניים. כאמור, יש להמתין מספר שבועות, ורוב הרופאים ממליצים להמתין עם התאמת המשקפיים כארבעה שבועות לאחר הניתוח.

לאחר אבחון מקצועי ניתן לקבוע האם המטופל שעבר ניתוח קטרקט זקוק למשקפי ראייה למרחק או למשקפי קריאה בלבד, ובמקרים מסוימים, בהתאם לתוצאות האבחון – יש לרכוש משקפיים המתאימים גם לקריאה וגם לראייה למרחק.

אגב, עד להתאמת המשקפיים החדשים ניתן להשתמש במשקפיים הקיימים ללא חשש וללא פגיעה בראייה. חשוב להמתין כמה שבועות עד להתאמת משקפיים חדשים לאחר ניתוח קטרקט מאחר שיש להמתין עד לייצוב המספר, לכן אין למהר ולהתאים משקפיים לפני כן.

בנוסף, כל מטופל יכול להחליט לפי שיקול דעתו האם לבחור משקפי מולטיפוקל או משקפי בי פוקל, מאחר שאין הנחיה רפואית או העדפה מסוימת לסוג זה או אחר.


המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי