חשיבות בדיקות ראייה תקופתיות

בריאות האדם היא המרכיב החשוב ביותר לאיכות ומשך חייו, אך בריאות האדם מושפעת מאלמנטים שונים אליהם הוא נחשף כמו תזונה, פעילות גופנית, תנאים סביבתיים ונתונים גנטיים. מכיוון שבריאותו של האדם היא איננה עקבית ויציבה, יש לערוך בדיקות רפואיות באופן סדיר גם אם אין תופעות לוואי או בעיות כלשהן המטרידות את איכות החיים. כמו כן, גם אם יש בעיות כלשהן, לא ניתן לדעת מה מקורן ולכן, הבדיקות בעלות משמעות רבה ויכולות למנוע הידרדרות בבריאות.

 

במיוחד נכון הדבר לגבי בדיקות ראיה, שלעיתים מתבצעות רק בתקופת ההתבגרות כאשר הראייה משתנה. ישנה חשיבות עליונה לבצע בדיקות ראייה בכל גיל ואחת לכמה זמן, משום שחוש הראייה הוא אחד החושים הכי משמעותיים שיש לאדם והידרדרות באיכות הראייה יכולה להעיד על בעיות אחרות. כמו כן, ניתן לעצור את הידרדרות איכות הראייה אם מזהים אותה מוקדם ולמנוע מחלות עיניים שונות. לכן, את בדיקות הראייה מומלץ לבצע פעם בשנתיים לפחות וכאשר חשים שינוי באיכות הראייה.

 

איתור מחלות

באמצעות בדיקות ראייה ניתן לאתר מחלות רבות שחלקן קשורות לעיניים, חלקן למערכות הגוף בכללותו וגם לסימפטומים נוספים שמזיקים לאיכות החיים ולבריאות האדם:

 

  • מחלות עיניים – בכוחן של בדיקות הראייה לזהות מחלות עיניים שונות שהעיקריות שבהן הן גלאוקומה (עליה בלחץ תוך-עיני) או קטרקט (מחלה שללא טיפול עלולה להביא לעיוורון). במהלך בדיקת הראייה יכול רופא העיניים לבדוק אם קיימים סימפטומים למחלות עיניים בהתהוות. סימפטומים אלו יכללו שינוי צבע של הקשתית, תחושת צריבה, יובש, קושי להתמקד בעצמים כלשהם, או כל דבר אחר שמרגיש חריג. בדיקות העיניים יכולות להציל את ראייתו של האדם משום שבעיות עיניים שאינן מטופלות רק הולכות ומחמירות, מעיבות על איכות החיים ומסכנות את יכולת התפקוד בכל מישורי החיים.

 

  • מחלות גוף – בדיקות הראייה יכולות לגלות בעיות שקשורות לכלל מערכות הגוף כמו לחץ דם גבוה, סכרת, רמות מסוכנות של כולסטרול ואפילו טרשת נפוצה. למעשה, לא קיים איבר בגוף שמסוגל להעיד בכזו קלות על מצב הוורידים והעורקים כמו העיניים. לכן, בדיקות העיניים, גם אם לא מורגש כל שינוי בחדות הראייה, הן חשובות כי משמשות ראי אל הגוף ותפקודו.

 

  • סימפטומים מטרידים – מעבר למחלות ישנם גם סימפטומים שונים כמו כאבי ראש, עייפות וסחרחורות שלעיתים הסיבה להן היא בעיה בראייה. באמצעות בדיקות ראייה תדירות, יהיה ניתן למנוע את הישנותן של תופעות אלו ולמגר אותן ככל האפשר. כמו כן, כאשר מומחה העיניים מבין שמקור כאב הראש החוזר הוא אינו בראייה, ניתן יהיה לבצע בדיקות נוספות ולמנוע הידרדרות במקרה של בעיה רפואית גדולה יותר.

 

שיפור הראייה ומניעת התדרדרותה

מעבר למחלות שקשורות בגוף או בעיניים, בדיקת הראייה בוחנת גם את איכות הראייה. על פי בדיקה קפדנית וארוכה ובאמצעות מרחיבי אישונים מסוימים, ניתן לבדוק את איכות הראייה בצורה מקיפה ואיכותית ועל ידי כך לזהות ממה נובעות בעיות בראייה או לזהות התדרדרות באיכותה. לאחר זיהוי זה ניתן בהחלט להשתמש באמצעים שונים כדי למנוע הידרדרות באיכות הראיה  ולהיעזר במשקפיים או עדשות מגע כדי לשפר את איכותה.

 

למעשה, כאשר אדם חש בירידה באיכות הראייה, גם הקלה ביותר, הוא יאמץ את העין יתר על המידה כדי לראות בבירור את מה שעומד מולו. אימוץ יתר של העיניים מחמיר את בעיית הראיה ולכן מציאת פתרון יעיל שיאפשר לא לאמץ את העיניים, הוא הכרחי וימנע את הידרדרות הראייה. חשיבות בדיקת הראייה למצב זה היא רלוונטית לכל גיל, מילד ועד מבוגר, משום שהיא משפיעה על עתיד הראייה של כל אחד.