מהי מיגרנה של העיניים?

You are currently viewing מהי מיגרנה של העיניים?

סובלים מכאבים חזקים בעין או משיבושי ראייה? כנראה שחוויתם מיגרנה אוקולרית. המומחים של הלפרין מסבירים מה זו המיגרנה הזו ואיך לטפל בה

אם סבלתם פעם בחייכם ממיגרנה, אנחנו לא צריכים לתאר לכם את תחושת הכאב המתישה, שמעיבה לא פעם על שגרת היום ואורח החיים. מה שאתם אולי לא יודעים, הוא שהמיגרנה שלכם היא לא בהכרח מה שאתם חושבים… ישנו סוג אחד ולא נפוץ במיוחד של מיגרנה, שמקרין ומתבטא דרך מערכת הראייה שלנו. למיגרנה זו קוראים מיגרנה של העין, מיגרנה עינית או בשמה הרפואי – מיגרנה אוקולרית (Ocular migraine). אם אתם מרגישים הזדהות עם הכתבה – כדאי שתפנו לבדיקה רפואית או לבקשת עזרה מאופטומטריסט מומחה או מרופא העיניים המטפל. 

 

מה זה בכלל מיגרנה אוקלורית?

המילה ‘אוקולר’ בלטינית פירושה ‘עין’ ומכאן נובע שמה של המיגרנה האוקולרית – מיגרנה שמשפיעה באופן ישיר על העיניים ומאופיינת בעיקר בכאבי ראש וכאבים חזקים מאוד בגלגל העין או בארובת העין. מדובר במיגרנה נדירה, שאנשים שלוקים בה נמצאים בסיכון לאבד את הראייה באופן חלקי וזמני, או באופן קבוע באחת העיניים – דבר שלא קיים במיגרנות רגילות. 

ההערכה היא שהיווצרות המיגרנה קשורה להתכווצות כלי הדם בעין, אבל הדבר לא הוכח וטרם נמצאה הסיבה הישירה להיווצרותה. 

 

איך יודעים אם אנחנו סובלים ממיגרנה בעיניים?

אם אתם מזדהים עם אחד או יותר מהתסמינים הבאים, אתם ככל הנראה סובלים ממיגרנה אוקלורית:

  • רגישות חדה לריחות, קולות ואורות
  • דפיקות ברקות או בעיניים;
  • שיבושי ראייה בעין אחת בלבד
  • שטח מת בשדה הראייה;
  • הבהובים או כתמים בראייה;
  • כאבים חזקים בגלגל העין או בארובת העין
  • כבדות בעיניים ובעפעפיים
  • איבוד ראייה זמני באחת העיניים (מקרים נדירים).

תסמינים פיזיים נוספים שעלולים להופיע הם כאבים בצד אחד של הראש הנמשכים עד 72 שעות, הקלה בכאב בעת פעילות גופנית, הקאות ובחילות.

מה אפשר לעשות?

מיגרנה אוקולרית נמשכת לרוב פרק זמן קצר יחסית (כחצי שעה), מה שגורם לאנשים רבים “להעדיף” לסבול, מאשר לטפל בבעיה. 

ואנחנו אומרים – אין שום סיבה שתסבלו גם לא רבע שעה!

אפשר להקל על התסמינים ועל תדירות המיגרנה האוקולרית באמצעות הפעולות הבאות:

  1. נותנים מנוחה לעיניים. התסמין הראשי של המיגרנה האוקולרית, הלוא היא מיגרנת העין, הוא כמובן הראייה. לכן, מומלץ לאמץ את העיניים כמה שפחות וככל הניתן בפעילויות הקשורות אל העיניים, כמו קריאה וגלילה של דפי אינטרנט בטלפון הנייד, צפייה בטלוויזיה, נהיגה, ועוד. בזמן המיגרנה עצמה – הפסיקו פעולות מעין אלה לחלוטין. 
  2. פונים לרופא. במידה והמיגרנות מופיעות בתדירות גבוהה, מומלץ לפנות לרופא המטפל בבקשה למרשם למשככי כאבים המתאימים לכאבי המיגרנה האוקולרית, או ל’סיפאלי” (Cefaly) – מכשיר השולח זרם מגנטי רב-עוצמה אשר הוכח כתורם להפחתת תדירות המיגרנות ותסמיניה, עוד לפני שהחלו.
  3. שומרים על אורח חיים בריא. תזונה נכונה, הפחתת המתח בחיי היום-יום, פעילות גופנית ושינה איכותית יעזרו להפחית את תדירות המיגרנות בדרך הכי טבעית שיש.

תזכרו, אין שום סיבה שתסבלו! הכי חשוב שתכירו בבעיה ומשם – תמצאו את הדרך המתאימה ביותר עבורכם לפתור אותה. 

 

המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי. במידה ואתם סובלים מהתסמינים המצוינים לעיל – מומלץ שתפנו לרופא העיניים המטפל.

 

ראייה מטושטשת – הסיבות העיקריות ומה עושים