בדיקת ראייה – המדריך המלא

בדיקת ראייה - המדריך המלא

מתי חשוב לעשות בדיקת ראייה?​

מה זה בכלל אומר לראות 6/6, מתי חשוב במיוחד לעשות בדיקת ראיה ואיך היא מתבצעת? המומחים של הלפרין מסבירים.

סביר להניח שאתם יודעים מה היא בדיקת ראייה וכנראה שעברתם לפחות אחת או שתיים במהלך חייכם. במידה ולא – אנחנו ממליצים לכם למהר ולעשות אחת, ממש בתום הקריאה.
ככל שהטכנולוגיה מתפתחת וחיינו עוברים להיות יותר ויותר מול מסכים, כך גם המאמץ של העיניים שלנו גדל והצורך בשימור יכולות הראייה בעזרת בדיקות ראייה חיוני מתמיד.

 

החשיבות של בדיקת ראייה לשימור אחד החושים המרכזיים בחיינו

אם תחשבו על זה, התשובה לשאלה זו תרגיש לכם כל כך מובנת מאליה. זה בדיוק מה שצריך לעצור אתכם מלהתייחס לעיניים שלכם כמובנות מאליהן.

חוש הראייה הוא חשוב ובעל השפעה משמעותית על איכות החיים שלנו, בכל גיל. 

קשיי ראייה אצל ילדים למשל, יכולים לבוא לידי ביטוי באי-שקט ובקשיי לימוד, דבר המביא לעתים לאבחון מוטעה של הפרעות קשב וריכוז; 

אחרי גיל 40, כחלק מתהליך הזדקנות הראייה, מבוגרים רבים עלולים להרגיש שינויים בראייה, במיוחד בזמן קריאה או בעבודה מול המחשב. כדי לא לגרום לנזק ולצורך נוסף מלבד תיקון הראייה, חשוב לאבחן ולזהות תהליכים ושינויים אלו בעין. בדיוק בגלל זה חשוב להקפיד על בדיקת ראייה פעם בשנה.

בדיקת ראיה עושים אצל אופטומטריסט מומחה

בדיקות ראייה על סוגיהן השונות מתבצעות ע”י אופטומטריסט, המזהה בעזרתן אילו תיקוני ראייה נדרשים עבור ליקויי ראייה שונים, אם בכלל, דוגמת קוצר ראייה, פזילה, קשיי מיקוד ועוד. 

אופטומטריסט לא רשאי לאבחן מחלות, ובסמכותו לטפל בטיפולים שאינם חודרניים בלבד, אבל הוא יכול להבדיל בין עין חולה לעין בריאה ולהפנות לרופא עיניים במידת הצורך.

בכל סניף של אופטיקה הלפרין ובמרכזי אופטיקה שונים תוכלו לעבור בדיקת ראייה זריזה ונוחה, ללא צורך להמתין לתוצאות. מיד אחריה תוכלו ליהנות מהתאמה אישית של עזרי ראייה, בהתאם לממצאים שהתגלו.

תוצאות בדיקת ראייה – כשאתם אומרים 6/6 למה אתם מתכוונים?

מרחק הבדיקה המקובל לבחינת חדות הראייה מרחוק הוא 6 מטרים. בהתאם, אדם הרואה 6/6 יזהה ממרחק 6 מטרים אות שגודלה 8.7 מ”מ ובחדות ראייה של 6/12 יזהה אותה בגודל כפול של 17.4 מ”מ.

חדרי הבדיקה הם לרוב קטנים יותר ולכן הומצאו שיטות בדיקה חלופיות, הפועלות על פי אותה שיטת מדידה. למשל: ‘שיטת המראה’: מראה הממוקמת במרחק 3 מטרים מן הנבדק ומן התווים שמאחוריו, יוצרת עבורו מרחק ראייה של 6 מטרים, מבלי לתפוס את המרחב ממש.

בדיקת ראייה – איך זה עובד?

בדיקות ראייה שונות מתבצעות ב-3 שלבים שונים, בהתאם לאופי הבדיקה, כאשר באופן כללי היא אורכת מספר דקות ספורות ואינה כרוכה באי נעימות או כאב.

  • שלב ראשון – בדיקה ראשונית לסקירת שדה הראיה

בדיקת ראייה מהירה במיוחד, אך לא מדויקת, המתאימה לזיהוי גס של נזקים שונים בשדה הראייה לצורך מעקב ושלילה של מחלות עיניים מסוימות. בבדיקה זו תתבקשו לכסות עין אחת ועם העין השנייה לעקוב אחר האצבע של הבודק ולזהות מתי היא יצאה מטווח הראייה שלכם. כך, יוכל הבודק לזהות בהערכה גסה את שדה הראייה בעין שאינה הוסתרה.

  • שלב שני – בדיקת אסטגמציה / רפרקציה (צילינדר)

בדיקה שמטרתה לאתר רמות של קימור א-סימטרי בעדשת העין או בקרנית, שעלול לגרום לעיוות של קרני האור במפגש עם העין ובהתאם – לראייה מטושטשת. הבדיקה נעשית בעזרת מכשיר אופטי מיוחד בשם אוטו-רפרקטומטר. תתבקשו להניח את הסנטר על מגש האחיזה, להסתכל אל עבר המכשיר ולעקוב אחר הוראות משתנות של הבודק שמתבונן בעיניכם ומודד את שינוי האור בהן.

  • שלב שלישי – בדיקת חדות ראייה שבוחנת האם אתם זקוקים למשקפיים או לעדשות מגע.

בדיקת ראייה מדויקת שמטרתה, בסופו של דבר, להתאים לכם עזרי ראייה במידת הצורך.

הבדיקה מתבצעת כך:

  1. מסירים את עזרי הראייה אם יש (עדשות מגע או משקפיים).
  1. מביטים לעבר “לוח סנלן”, אותו לוח בדיקת ראייה טיפוסי, שעליו שורות של מספרים או אותיות בגדלים שונים, בסדר הולך ויורד.
  2. קוראים את רצף המספרים המופיע בשורה הראשונה ואילך. ככל שיורדים בשורות, כך גודל המספרים קטן ובהתאם – עולה הצורך בחדות הראייה.
  3. הבודק מזהה מתי אתם מתקשים או לא מצליחים לקרוא את המספרים: זיהוי השורה בה לא הצלחתם לקרוא היטב ובצורה ברורה מאפשר זיהוי יחסי של רמת הראייה שלכם ברגע נתון, ומאפשר לנו להתאים לכם במדויק עזרי ראייה ביחס לצרכים שלכם.

מתי כדאי לעשות בדיקת ראייה?

כפי שציינו בהתחלה, בדיקת ראייה היא אחת הבדיקות הבסיסיות הנדרשת מכלל האוכלוסייה, וזאת בעקבות ההשפעה הדרסטית שיש להידרדרות הראייה על איכות החיים. עם הטכנולוגיה הקיימת בימינו והודות לנגישות ולזמינות ביצוע בדיקת ראייה מקיפה, דרך תיקון הראייה והתאמת עזרי ראייה נאותים, אין סיבה אמתית להתעכב.

  • אם אתם מרכיבים משקפי ראייה או עדשות מגע רצוי לבצע בדיקת ראייה תקופתית אחת לשנה פחות או יותר, בהתאם לרגישות ולנטייה התורשתית שלכם. זאת, מאחר ובמקרים מסוימים יכול להיות שלא תרגישו שהראייה שלכם מידרדרת.
  • אם אתם סובלים ממחלת עיניים הנוטה להחמיר עם השנים, חשוב שתגיעו לבדיקת ראייה באופן קבוע לזיהוי מוקדם של החמרה במצב. תדירות הבדיקה כאן משתנה בהתאם למקרה.
  • חידוש והוצאת רישיון נהיגה: החל משנת 2012, כל ישראלי שמלאו לו 40 שנה וצריך לחדש את רישיון הנהיגה שלו, מחויב לעבור בדיקת ראייה כתנאי לחידוש הרישיון. את הבדיקה יש לעבור אחת לעשור ולאחר גיל 70 – אחת ל-5 שנים.
  • כל שינוי בראייה המדליק נורה אדומה: הופעת עצמים, נקודות שחורות, הבזקים בשדה הראייה, צמצום שדה הראייה, טשטוש של הראייה ועוד – כל אלו מחייבים פנייה לבדיקת ראייה.
  • גורמים נוספים המעלים את הסיכון לפגיעה בראייה: חשיפה גבוהה לקרינת השמש, קריאה מרובה אצל תלמידים וסטודנטים, התבוננות במסכים מכל הסוגים ועוד – מהווים גורמי סיכון לאיכות הראייה שלכם. מוטב לבצע בדיקת ראייה מעת לעת ולשמור על עצמכם מפני פגיעה באיכות הראייה, ובאיכות החיים.

 

בדיקות ראייה מתבצעות בכל אחד מסניפי “אופטיקה הלפרין” על ידי אופטומטריסט מוסמך.

 

המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי