מדוע חשוב לעשות בדיקת ראייה פעם בשנה

החשש הגדול של רבים מאיתנו הוא נסיגה בראייה, לכן אנשים רבים פשוט מזניחים את הטיפול בעיניים בטענות שונות ומשונות. צריך לזכור את חוש הראייה הוא אחד החשובים לבריאותנו, משפיע על איכות החיים והעצמאות שלנו. שינויים בראייה יכולים לקרות בכל גיל, לכן חשוב לשמור על העיניים ולהבחין בירידה בראייה, ולשם כך יש לבצע לפחות אחת לשנה בדיקת ראייה.


כיצד נערכת בדיקת ראייה?

כמו שאנו עושים בדיקות כלליות אצל רופא המשפחה, יש לעשות פעם בשנה בדיקת ראייה אצל רופא עיניים או אופטומטריסט מוסמך. אין צורך לחכות לירידה בראייה, אלא לבדוק אחת לשנה את העיניים, כך ניתן יהיה לגלות ולעקוב אחר בעיות במדיה ויש. הבדיקה עצמה קצרה ופשוטה, ללא כאבים, ובסופה יהיה ניתן לדעת מה מצב הראייה והעיניים שלנו. כאמור, הבדיקה אינה כואבת ומהירה. תחילה, ישאלו אתכם מספר שאלות קצרות, לאחר מכן סריקה של העיניים במכשיר האוטורפרקטומטר, המכשיר בודק את שינוי האור בעיניים. לבסוף יש את הבדיקה המוכרת לכולנו, נעמדים מול לוח, מכסים בכל פעם עין אחת, ומתבקשים להקריא אותיות או מספרים בגדלים שונים.

איתור מחלות

בדיקת ראייה אחת לשנה מאפשרת לנו מעבר לבדיקת איכות הראייה, גם את האפשרות לאתר מחלות נוספות. מחלות עיניים כמו גלאוקומה, קטרקט וכו’, ניתנות לזיהוי בבדיקת ראייה שגרתית. כמו כן, במהלך הבדיקה ניתן לזהות סימפטומים למחלות עיניים בהתהוות, החל משינוי צבע הקשתית, צריבה ועד יובש וקושי בפוקוס (התמקדות בעצמים).

עיניים הן מראה לגוף שלנו, וכך ניתן לגלות בעזרתן בעיות גופניות שאינן קשורות בהכרח רק בעיניים בבדיקה שגרתית: סכרת, לחץ דם גבוה, כולסטרול, טרשת נפוצה ועוד. כדאי לדעת כי העיניים יכולות להעיד בקלות יחסית על מחלות שונות, זאת בגלל המבנה שלהן, לא סתם הם ראי לגוף ולנפש. אפילו אם לא מורגש שינויי בראייה, יש להגיע לפחות פעם בשנה לבדיקת עיניים שגרתית.

כאשר מדברים על העיניים ישנן תופעות לוואי כמו כאבי ראש, עייפות, סחרחורת, שלעיתים נגרמות עקב בעיה בראיה. במקרה והדבר אכן נגרם מהעיניים, על ידי פתרון פשוט, אפשר להתגבר על תופעות אלו (לרוב עדשות מגע או משקפיים)

אבל למה פעם בשנה?

בדיקת ראייה אחת לשנה היא הכרחית, משום ששנה (365 יום) היא זמן בו מתבצעים שינויים בגוף. רובנו מבצעים בדיקות שגרתיות אחת לשנה (בדיקת דם, בדיקת שיניים וכו’), לכן אין סיבה שהעיניים יהיו מוזנחות. יש להדגיש כי במידה והנכם סובלים מירידה באיכות הראייה, מחלות וזיהומים שונים בעין וכו’, כדאי לפנות באופן מיידי, ולא לחכות לבדיקה השנתית שלכם.