הקשר בין הפרעות קשב וריכוז לבעיות ראייה

בשנים האחרונות ניתן לראות כי עוד ועוד ישראלים, ובעיקר ילדים בגילאים שונים, מאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז. לפי נתוני הסטטיסטיקה, כ- 40% מקרב הילדים בארץ לוקים ברמה זו או אחרת בהפרעות קשב וריכוז.

אבחון הפרעות קשב וריכוז הוא הליך מורכב ובעל משמעות רחבה עבור הילד, עבור בני משפחתו וגם עבור הסביבה ומערכת החינוך. לפי מחקרים חדשים שפורסמו בשנים האחרונות עולה כי קיים קשר בין בעיות ראייה שונות לבין הפרעות קשב וריכוז. אמנם, יש חוקרים הטוענים כי אין קשר, אך לנוכח המחקרים החדשים החלו רופאים ומומחים לבעיות קשב וריכוז לשלוח את הילדים לביצוע בדיקת ראייה טרם אבחון בעיות קשב וריכוז.


יחסי גומלין בין בעיות ראייה להפרעות קשב וריכוז

כדאי לדעת כי הורים רבים שילדיהם מאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז מחפשים סיבות פיזיולוגיות להפרעות כדי למצוא פתרון רפואי, ולכן רבים מהם לוקחים את הילד גם לבדיקות ראייה. גם חוקרים בארץ ובעולם החלו לבדוק האם יש קשר ויחסי גומלין בין הפרעות קשב וריכוז לבעיות ראייה, ולפי המחקרים והנתונים האחרונים עולה כי בקרב ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז יש שיעור גבוה של ילדים הסובלים גם מבעיות ראייה.

בעיות הראייה השכיחות בקרב ילדים המאובחנים כבעלי בעיות קשב וריכוז הן בעיות רפרקציה (קוצר ראייה), קושי במיקוד הראייה וכן קושי באקומודציה. עם זאת, חוקרים רבים עדיין אינם מסוגלים להגדיר במדויק האם בעיות הראייה הן אלה שגורמות להפרעות קשב וריכוז או שמא הפרעות הקשב והריכוז קודמות לבעיות הראייה וגורמות לכך.

ראוי להדגיש כי הפרעות קשב וריכוז נחשבות לשכיחות בקרב כל הגילאים, ולא רק בקרב ילדים – גם מבוגרים רבים מאובחנים כיום כבעלי הפרעות אלה. עם זאת, מרבית המחקרים שעסקו בשנים האחרונות בקשר בין הפרעות קשב וריכוז לבעיות ראייה נערכו בקרב קבוצות ילדים. כדאי לדעת כי גם בארץ נערכו מחקרים בנושא והתגלה קשר בין הפרעות קשב וריכוז לבעיות ראייה, הנתונים והמסקנות של החוקרים מישראל זהים פחות או יותר לממצאים של חוקרים ממדינות אחרות בעולם.

מחקר שוודי שנערך לפני כשמונה שנים בדק את הנושא לעומק וגילה כי רבים מהילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז לוקים גם בבעיות ראייה שונות. לפי החוקרים משוודיה התגלה כי טיפול באמצעות ריטלין, התרופה השכיחה ביותר לסובלים מהפרעות קשב וריכוז, תרם לשיפור הראייה מאחר שריטלין מסיע למוח לעבד את המידע החזותי.

אגב, כדאי לדעת כי מחקר אחר גילה שמטופלים המאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז שנוטלים ריטלין באופן קבוע ממצמצים פחות בהשוואה למאובחנים בעלי הפרעות קשב וריכוז שאינם נוטלים ריטלין. כדאי לדעת כי אחת התופעות המאפיינות בעלי הפרעת קשב וריכוז היא תדירות מצמוץ גבוהה, וכאשר לוקחים ריטלין התדירות פוחתת לרמה רגילה.

לסיכום, לפי המחקרים החדשים בעלי הפרעות קשב וריכוז סובלים במקרים רבים גם מבעיות ראייה, לכן חשוב לבצע בדיקה אצל רופא עיניים כדי לקבל המלצה על הטיפול המתאים לילד או למבוגר.