האם ניתן לעצור “עליה במספר” של קוצר ראייה?

קוצר ראייה, הנקרא גם מיופיה (Myopia), הוא ליקוי רפרקטיבי נפוץ מאד אשר בשנים האחרונות הופך לשכיח עוד יותר. הליקוי בראייה יתחיל לרוב להופיע בין הגילאים 10-6 כשלרוב הראייה תתייצב סביב גיל 16 (אם כי בשנים האחרונות אנו רואים המשך הידרדרות גם בגיל מבוגר יותר).

לרוב, הטיפול במצב זה יהיה התאמת משקפיים כאשר בגילאים מבוגרים גם עדשות מגע יכולות לתת מענה. אצל רבים הסובלים מקוצר ראייה ישנה תופעה של המשך הידרדרות המצב, כלומר המשך עלייה במספר ולכן השאלה אם אפשר לעצור את ההידרדרות הינה שאלה רלוונטית שמעסיקה גם חוקרים בתחום.


יותר אנשים חווים קוצר ראייה

בשנים האחרונות ישנה עדות לכך שיותר אנשים ובהם ילדים, נערים ואף חיילים, סובלים מקוצר ראייה. התופעה אינה מסתיימת בהתאמת משקפיים חד פעמית, אלא הראייה יכולה להמשיך להידרדר ובהתאם להוביל לעלייה במספר.

הסיבות להידרדרות הראייה מלכתחילה ולעלייה במספר הן בחלקן גנטיות וחלקן מושפעות מהסביבה. העלייה במספר לאחר ההידרדרות הראשונית תהיה קשורה גם לחוסר חשיפה לאור יום ולראייה מקרוב (מה שקורה בעת צפייה במסכים וקריאה מרובה). במקביל לבחירת משקפיים כעזרי ראייה, אפשר לנסות לעצור את ההידרדרות בעזרת שיטות שונות שנבחנו ונמצאו כמועילות.

שיטות שונות לעצירת הידרדרות הראייה

התרחבות תופעת קוצר הראייה, יחד עם העובדה שהיא אינה מסתיימת כמו בעבר בגיל 16 אלא יכולה להמשיך להידרדר, הובילו לחיפוש פתרונות שמטרתם היא לעצור את העלייה במספר. אמנם עוד אין פתרון אחד ויחיד שנמצא כמועיל עבור כולם, אך ישנן מספר שיטות שבהנחיה ובהכוונה נכונה יכולות לסייע.

  • חשיפה לאור יום – הישיבה בבית ובוודאי מול המסך יכולה להקשות על הראייה ולכן מומלץ לצאת לשמש בצורה סבירה ולחשוף את העין לאור יום מתון וטבעי.
  • טיפות עיניים – שימוש בטיפות עיניים המתאימות לטיפול נמצא במקרים רבים יעיל לעצירת הידרדרות הראייה. ההחלטה על השימוש בטיפות ומעקב השימוש בהן יתבצעו על ידי מומחה ואין להשתמש בטיפות ללא התייעצות מקדימה.
  • ביופוקל או מולטיפוקל – שימוש בעדשות משקפיים מסוג ביופוקל או מולטיפוקל נמצא כיעיל לעצירת המספר. העדשות הללו מפחיתות את המאמץ הנדרש בעת ראייה מקרוב, ולכן יכולות לעצור את העלייה במספר.
  • עדשות ללילה – את עדשות הלילה מסוג אורטוקיי יש להרכיב רק במקביל למעקב צמוד והן לרוב לא יתאימו לשימוש עם ילדים קטנים. העדשות מתקנות את חוסר הפוקוס שנוצר בעין ובשל כך הן יכולות לעצור את העלייה במספר.

גשו אל המומחים

הראייה אינה משחק ילדים, ובמקרה של קוצר ראייה יש לפנות אל המומחים לביצוע בדיקת ראייה שיוכלו לעזור לכם בבחינת המצב ובקבלת ההחלטה כיצד להתייחס אליו. הפנייה לטיפול במקרים שכאלה תתבצע לאחר דיווח על הידרדרות הראייה (ילדים רבים מדווחים שהם מתקשים לקרוא את הכתוב על הלוח וזו תלונה מספקת כדי לבוא לבדיקה) ואופטומטריסט יוכל לבחון את המצב. כאן חשוב להדגיש כי כל טיפול, כמו גם התאמת מספר במשקפיים, חייב להתבצע בצורה מקצועית, וכי לאחר האבחון הראשון יש להקפיד להגיע למעקב על פי המלצה או כשמופיעה תלונה על הידרדרות נוספת בראייה.


המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי