האם בעיות ראייה הן גנטיות?

בשנים האחרונות אפשר לראות יותר ויותר אנשים אשר מרכיבים משקפיים. הסיבות לכך הן הידרדרות הראייה באופן כללי באוכלוסייה לצד מודעות הולכת וגדלה וכן זמינות הבדיקות, שמובילות יותר אנשים להיות עם אצבע על הדופק ולהשתמש בעזרי ראייה.

העובדה שיותר אנשים משתמשים בשנים האחרונות בעזרי ראייה (מסוגי משקפיים או עדשות) מעלה לא פעם את השאלה האם הבעיות הן גנטיות וכמה הגנטיקה משפיעה עליהן.

מחלות עיניים גנטיות

ישנן מחלות עיניים שמקורן גנטי ואפשר לאתר את הסיכון ללקות בהן עוד לפני הכניסה להיריון. לזוגות אשר במשפחות שלהם מצוי ליקוי ראייה אשר הקשרו יכול להיות גנטי, כמו למשל מחלות של ניוון עצבי או רשתי, מחלת המקולה, גלאוקומה ונוספות, מומלץ להגיע לאבחון גנטי במרפאה המתמחה בכך, ולאתר את קיום הגן אצל מי מהצדדים. ברגע שהגן אכן מופיע אצל אחד הצדדים, מתקיימות בדיקות נוספות ולאחריהן מתקבלת ההחלטה כיצד לנהוג לגבי ההיריון ולגבי הבדיקות שרצוי לבצע במהלכו. כל המחלות הללו הן בעלות השפעה גנטית ולא סביבתית.

השפעה גנטית על הראייה

אורך העין עובר בתורשה, ועל כן ילדים להורים עם קוצר ראייה נוטים יותר להיות גם הם בעלי קוצר ראייה. כאן אין כל ספק כי הגנטיקה משפיעה על הראייה ואפשר לראות משפחות שלמות בהן כל בני הבית מרכיבים משקפיים. עם זאת ועל אף הגנטיקה, אנו יכולים לראות את גדילת אוכלוסיית מרכיבי המשקפיים וכי גם להתנהגות ולסביבה יש השפעה על כך.

השפעה סביבתית על הראייה

לסביבה שאנו חיים בה יש השפעה על יכולת הראייה שלנו. בשנים האחרונות נראים ילדים רבים כשהם סגורים בביתם או בבית החברים וכשהם צמודים למסכים. התופעה הזו מביאה לחוסר חשיפה לשמש, אי שימוש בראייה לרחוק והתאמצות יתרה בעת ראייה לטווח קצר. כל אלו נמצאים כ”מעודדים” בעיות ראייה ומכאן שאפשר לומר בביטחון כי ישנה השפעה סביבתית על הראייה. הפתרון לכך הוא כמובן לעודד את הילדים לצאת החוצה (בלי מכשיר נייד), לשחק ולהיחשף בצורה סבירה ובריאה לשמש מתונה.

חשיבות המעקב אצל האופטומטריסט

במקרה של קושי ראייה, אין צורך להגיע אל רופא עיניים כדי לסדר משקפיים כיוון שאין זה תפקידו. אופטומטריסט טוב בעל ניסיון שמכיר את העבודה יוכל לעשות בדיקה יסודית, להתאים משקפיים ולהמליץ על מעקבים לפי הצורך. במיוחד אצל ילדים אשר חווים התחלה של הידרדרות בראייה, יש להגיע למעקבים ולהיות עם אצבע על הדופק אם נראית הידרדרות נוספת בראייה. כמובן, במקרה בו הילד מתלונן על קושי לראות על אף המשקפיים, יש לחזור לבדיקה ולבחון התאמת מספר מחדש או לקבל הפנייה לרופא אם נראה שיש צורך בכך.

הגעה אל אופטומטריסט מומלצת גם במקרה בו ההורים מרכיבים משקפיים, לפני תחילת הלימודים בכיתה א’ (או אצל מי שלא ביצע בדיקה – בשנות הלימודים המוקדמות) וכן בעת תלונה על כאבי ראש שאינם קשורים למחלה אחרת. בדיקת ראייה אינה כואבת ותוצאותיה מידיות.


המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי