משקפיים למחשב – כך תקלו על העיניים

You are currently viewing משקפיים למחשב – כך תקלו על העיניים

משקפיים למחשב – המדריך להתמודדות עם “תסמונת ראיית המחשב” – Computer Vision Syndrome (כן, יש דבר כזה) כולל תרגילים להקלה בזמן העבודה

אחת ההשלכות המשמעותיות ביותר של בילוי ממושך מול מחשב היא על מערכת העיניים שלנו. לפניכם הדרך הטובה ביותר להתמודד עם התופעה.

עוד מבלי להרחיב על שאר המסכים שבחיינו, מרבית האנשים מוצאים את עצמם מול מסך המחשב לפחות 3 שעות ביום, אם לא הרבה יותר. המנהג הנפוץ והיום-יומי הזה, שהולך ונהיה אפילו יותר מושרש מאז שהגיחה הקורונה לחיינו, מביא איתו תופעה מדאיגה. שמה בישראל  – “תסמונת ראיית המחשב” הידועה גם בשם “מאמץ עיניים דיגיטלי” (Digital eye strain).

 

כרוניקה של מחשב: איך העבודה מול המסך הפכה לתסמונת?

עבודה מול מחשב דורשת מהעיניים יותר תנועה מאשר בקריאה רגילה, ויוצרת מאמץ ועומס על שרירי העין. הדבר קורה הן משום הדינמיות שכרוכה בעבודה מול מחשב, כמו עם התראות ומסכים קופצים למשל, והן מכיוון שהאותיות האלקטרוניות המופיעות על מסך המחשב, בניגוד לחומר מודפס שחור על גבי לבן, מורכבות מפיקסלים קטנים שמקשים על העין להתמקד.

כתוצאה מהמאמץ שמביאה איתה העבודה מול מסך המחשב, העיניים מתעייפות ויכולות להיווצר בעיות בראייה – גם בקרב מי שראייתו טובה ואין לו צורך במשקפי ראייה או עדשות מגע.

תסמונת ראיית המחשב גורמת לירידה בתדירות המצמוץ ובהתאם, להתייבשות העיניים ולפגיעה באיזון הלחות הטבעי שלהן, וכמו גם עלולה לגרום לפגיעה ביכולת הראייה למרחק, מאחר והעיניים מתמקדות באופן קבוע במרחק קרוב. אם לא פועלים לתיקון המצב, הראייה עלולה להתדרדר.

 

התנהגות מונעת: איך לעבוד במינימום סיכון?

כדי לצמצם את השפעת המחשב על העיניים, צריך לאפשר עבודה נוחה וראייה יעילה, באמצעות 3 צעדים פשוטים:

  1. בדיקת ראייה אצל אופטומטריסט: מומלץ לגשת לבדיקת תפקודי ראייה ועיניים אצל אופטומטריסט מורשה בכל אחד מסניפי אופטיקה הלפרין.
  1. ארגון סביבת עבודה שמיטיבה עם העיניים: בעזרת ארגון סביבת עבודה נוחה וחכמה מול המחשב, ניתן להקל על העיניים ולהפחית מהן עומס. לדוגמא:
  • תאורה: כדאי להחליש את התאורה הכללית בחדר בכדי למנוע סינוור, לוודא שהמסך לא מרצד ושאין עליו השתקפות. אם יש לכם מנורה שולחנית, כוונו את האור אל הקיר שמאחורי המסך. הקפידו להימנע ממצב שבו האור מקרין ישירות על המסך שלכם. אם יש לכם חלון בחדר – נסו לשבת עם הגב לחלון, ואם הדבר אינו אפשרי, דאגו לחסום את האור מהחלון בעזרת תריס או ווילון.
  • מרחק הישיבה מן המחשב ומיקום מסך המחשב: כדי לאפשר לעפעפיים להגן על העיניים ולמנוע יובש – מומלץ לשמור על מרחק שבין 50 ל-70 ס”מ מן המסך, כאשר מרכז המסך צריך להיות נמוך בכ-15 ס”מ מן העיניים, ומבט הראיה מעט כלפי מטה. במידה ומרחק זה לא נוח לכם, גשו לבצע בדיקת ראייה.
  • משקפיים למחשב: אם אתם מרכיבים משקפי ראייה, רכשו זוג שמתאים במיוחד לעבודה מול מסך מחשב ועם ציפוי החוסם את קרינת האור הכחול להקלה משמעותית בתחושה. זוג זה יהיה ה”משקפיים למחשב” שלכם.
  1. עבודה בעיניים: תרגילים להקלה במהלך היום
  • כדי להתמודד עם יובש בעיניים סגרו חזק את העיניים ומצמצו מספר פעמים. חזרו על פעולה זו מדי פעם.
  • להרגעת העיניים – כסו אותן למשך שתי דקות תוך השארת העיניים פקוחות.
  • מדי פעם הסתכלו למרחק, ומדי חצי שעה צאו להפסקה של מספר דקות, עסו את המצח, הרקות ועצמות הלחיים.
  • מבלי להזיז את הראש הפנו מבטכם מעלה, מטה, ימינה ושמאלה לסירוגין במשך עשר שניות.
  • מבלי להזיז את הראש הזיזו את העיניים במעגלים לכיוון אחד, ואחר כך לכיוון השני.

משקפיים למחשב אור כחול

 משקפיים למחשב והגנה מאור כחול: למה זה חשוב?


בעידן הדיגיטלי, רובנו מבלים שעות רבות מול מסכים של מחשבים, סמארטפונים וטאבלטים. האור הכחול הנפלט ממסכים אלה יכול להיות מזיק לעיניים ולהשפיע על איכות השינה. משקפיים למחשב המסננים אור כחול הם פתרון חשוב להגנה על העיניים בסביבה הדיגיטלית.


מהו אור כחול?

אור כחול הוא חלק מהספקטרום הנראה של האור. הוא נפלט בעיקר ממסכים דיגיטליים ומכשירים אלקטרוניים. חשיפה ממושכת לאור זה יכולה לגרום לעייפות בעיניים, קשיים בריכוז, ואף להפריע למחזורי השינה.


היתרונות של משקפיים למחשב

משקפיים למחשב עם ציפוי המסנן אור כחול יכולים לעזור במספר דרכים:

  • הקלה על עייפות העיניים: הם מסננים את האור הכחול ומפחיתים את העומס על העיניים.
  • שיפור איכות השינה: חשיפה פחותה לאור כחול לפני השינה יכולה לעזור לשפר את איכות השינה.
  • הגברת הריכוז והתפוקה: עיניים פחות עייפות משפרות את היכולת להתרכז ולהיות יעילים יותר.
בחירת משקפיים למחשב

בבחירת משקפיים למחשב, חשוב לבדוק את איכות הציפוי המסנן את האור הכחול ולוודא שהמשקפיים נוחים לשימוש ממושך. כמו כן, יש לבחור מסגרת שמתאימה לפנים ומרגישה נעימה.

בסופו של דבר, משקפיים למחשב הם השקעה בבריאות העיניים ובאיכות החיים בעידן הדיגיטלי.


שמרו על העיניים שלכם ושתהיה עבודה מהנה!

המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי.

לקריאה נוספת: