שיפורים בתחום עדשות המגע הבאים לידי ביטוי

You are currently viewing שיפורים בתחום עדשות המגע הבאים לידי ביטוי

עדשות מגע הן פתרון מצוין להפרעות ראייה רבות. הן מאפשרות לשפר את הראייה ללא משקפיים ומסייעות בליקויי ראייה שנגרמים כתוצאה ממבנה העין. קיים מבחר רחב של עדשות אותן אפשר להתאים הן לאופי הליקוי והן לאופן השימוש בהן. ברוב המקרים אפשר לבחור אם להשתמש בעדשות מגע קבועות או זמניות. כמו כן, קיימים פיתוחים חדשים ומורכבים של עדשות מגע המאפשרים חוויית שימוש קלה, נוחה ואפקטיבית. יש לשמור על היגיינת עדשות המגע כדי למנוע סיבוכים הנובעים מזיהומים ומחוסר מעבר חמצן, ולכן עדשות מגע שאינן מיועדות לשימוש יומי יש לנקות באמצעות תמיסות לעדשות מגע מיוחדות.


על התפתחות עדשות המגע

עדשות המגע הראשונות פותחו בתחילת המאה הקודמת, ויוצרו מזכוכית. בשל תכונות חומר הגלם, עדשות אלו לא היו נוחות לשימוש. כמה עשרות שנים לאחר פיתוח העדשות מזכוכית החלו לייצר עדשות מגע קשות מהחומר הפלסטי PMMA, שאפשר התאמה מדויקת במיוחד של עדשת המגע לעין האנושית. למרות גמישותן והאפשרות להתאימן באופן אינדיבידואלי, עדשות אלו לא היו נוחות, כיוון שלא אפשרו העברת חמצן. למעבר חמצן בין העדשה לקרנית חשיבות רבה לבריאות העיניים, וחסימת מעבר החמצן גורמת לנזק. הוספת סיליקון להרכב העדשות אפשרה לעדשות “לנשום”, אך גרמה לתופעות כגון דחיית מים.

 

כיום ישנן עדשות קשות נושמות שמרכיבים אותן לאחר תקופת הסתגלות של העין. עדשות אלו עמידות לאורך זמן, ומשמשות בעיקר במקרים בהם קיימים ליקויים במבנה העיניים כגון אסטיגמציה או קרטוקונוס, ולאחר ניתוחי עיניים או תאונות. בעדשות רכות החלו להשתמש בשנות השישים של המאה שעברה. עדשות אלו נצמדו בקלות לעדשת העין, אך חסרונן היה ספיחת לכלוך לעדשת העין. התאמת העדשות מתבצעת בהתאם לפרמטרים כגון אחוז המים בעדשה, מעבר החמצן, קשיחות העדשה ועוד. עדשות מגע רכות מורכבות מחומר פלסטי, מסיליקון ומחומרים נוספים המאפשרים חוויית שימוש קלה ונוחה. הן כוללות עדשות הידרוג’ל הסופחות מים, תהליך המאפשר מעבר חמצן, וחסרונן הוא ספיחת לכלוך. לעדשות מגע סיליקון הידרוג’ל יכולת גבוהה של העברת חמצן.


פיתוחים חדשים של עדשות מגע

השימוש הנרחב בעדשות מגע לא היה מתאפשר ללא פיתוחם של חומרים סינתטיים חדשים. עדשות המגע מאפשרות שימוש קבוע או זמני ללא גרימת נזק, למרות היותן צמודות לעדשת העין. “עדשות קשות” הן פתרון למי שסובלים מבעיות עיניים אך אינם יכולים להרכיב משקפיים. “עדשות זמניות” מאפשרות הסרת משקפיים זמנית בהתאם לצורך, ועל ידי כך התאמה טובה יותר לסדר היום. כיום קיימות “עדשות מגע טיפוליות” אותן מרכיבים רק בזמן השינה כדי לשפר את הראייה; עדשות המאפשרות מעבר מרבי של חמצן, עדשות החוסמות קרניים אולטרה סגולות וכן הלאה.

השיפורים בעדשות המגע אינם מסתכמים בכך – החומרים החדישים מאפשרים פיתוח טכנולוגיות שחלקן עדיין בשלבי ניסיון, הכוללות טכניקות להצמדת אביזרים ואמצעים שונים המאפשרים מעקב וניטור לעדשות המלאכותיות, ללא גרימת נזק לעיניים.


הערה: המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי.