ראייה בגיל השלישי

You are currently viewing ראייה בגיל השלישי

יכולת הראייה הולכת ופוחתת עם השנים, ובהשוואה לקבוצות גיל אחרות, הרי בני הגיל השלישי סובלים משכיחות גבוהה יותר של בעיות ראייה שונות ומגוונות. חוש הראייה אצל האדם הנו מפותח וחשוב, ולמעשה מרגע הלידה אנו חווים את העולם באמצעות מערכת הראייה שלנו. עם זאת, כמו כל מערכות גוף האדם, גם מערכת הראייה הולכת ונחלשת עם השנים, ובגיל הזהב עלולים לסבול גם ממחלות ומבעיות ראייה בגלל רגישות המערכת.

למעשה, החל מגיל 50, רבים באוכלוסייה מתחילים להתלונן על בעיות ביכולת ובתפקוד הראייה. בעיית זוקן ראייה הנקראת בעגה המקצועית “פרסביופיה” (Presbyopia) מתחילה כאמור מגיל חמישים אך מאפיינת בעיקר את בני גיל הזהב. זוקן ראייה היא בעיה שכיחה הגורמת לעדשת העין להיות גמישה פחות. כתוצאה מכך, רבים מבני גיל הזהב מתקשים לראות היטב עצמים ממרחק קצר. בנוסף, חלה ירידה משמעותית ביכולת מיקוד הראייה, לרוב בשתי העיניים, ורבים מתקשים גם לצפות בטלוויזיה או לקרוא ללא עזרת משקפי ראייה. בלי משקפיים מותאמים, עלולים לסבול מכאבי ראש ומאדמומיות בעיניים בגלל המאמץ הרב על מערכת הראייה.

זאת ועוד, ככל שחולפות השנים נפגעת גם יכולת הראייה למרחק בינוני וארוך. לכן, ניתן לראות רבים מבני גיל הזהב אשר בוחרים משקפי ראייה בעלי מיקוד כפול, לטווח קרוב ולטווח בינוני או רחוק. לחלופין, כיום יש רבים הבוחרים משקפי ראייה מסוג מולטיפוקל.


מחלות עיניים שכיחות בקרב בני גיל הזהב

כאמור, זוקן ראייה היא בעיה שכיחה בקרב מבוגרים בגיל השלישי. כמו כן, בגיל השלישי יש רבים הסובלים מבעיות ראייה אחרות, ביניהן מחלת הקטרקט – מחלה שכיחה במיוחד בקרב הגיל השלישי. מחלת הקטרקט גורמת לעכירות העדשה בעין, וכתוצאה מכך נפגעת יכולת מיקוד הראייה. לעתים לא רואים צבעים בצורה נכונה, ובשלב מתקדם של המחלה מתקשים לנהל את אורח החיים הרגיל בגלל הקושי לראות.

כדי לטפל בבעיית קטרקט נהוג להתאים משקפי ראייה למטופל, אך עם הזמן העדשה בעין פחות ופחות אלסטית ורמת העכירות גוברת, לכן נדרש ניתוח להסרת העדשה העכורה ולהתקנת עדשה מלאכותית. כדאי לדעת כי כיום יש שיטה חדשנית לניתוחי קטרקט בטכנולוגיית לייזר: בניתוח זה מתקינים עדשת מולטיפוקל, ובהתאם להצלחת הניתוח ניתן להימנע משימוש במשקפי ראייה.
מבוגרים בני הגיל השלישי עלולים לסבול מבעיות ראייה שכיחות נוספות, בין היתר ממחלת הגלאוקומה הגורמת לעלייה בלחץ התוך עיני ולפגיעה בעצב הראייה. גלאוקומה גורמת לפגיעה בשדה הראייה וחשוב לטפל בבעיה בזמן, כי הזנחה עלולה לגרום לבעיות ראייה קשות ולהוביל גם לעיוורון.

מחלת ראייה שכיחה נוספת בגיל השלישי היא ניוון מקולרי תלוי גיל. מחלה זו נחשבת לבעיה קשה הגורמת לעיוורון בגיל מבוגר. המחלה מתפתחת בהדרגתיות, וככל שהיא מחריפה – סובלים מבעיות ראייה קשות יותר. מחלת ניוון מקולרי תלוי גיל שכיחה בקרב 25% מאוכלוסייה המבוגרים בגילאי 65 ומעלה, וכ-33% מקרב גילאי 75 ומעלה.


הערה: המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי.