עצות למניעה והאטת התקדמות קוצר ראייה בילדים

You are currently viewing עצות למניעה והאטת התקדמות קוצר ראייה בילדים
clever child little child behind of open book indoors

בעיות ראייה הן נפוצות מאוד, במיוחד כאשר מדובר בבעיות כמו קוצר ראייה בגיל הילדות. לעיתים קרובות הורים לילדים בעלי קוצר ראייה מודאגים שהמספר בעיניים של ילדיהם רק יעלה ויעלה, אך למעשה אין זו גזרה משמיים ויש דרכים לעצור את התפתחות קוצר הראייה, לפחות עד שהראייה תתייצב עם סיומו של גיל  התבגרות.


מהו קוצר ראייה?

קוצר ראייה הוא מצב נפוץ אצל ילדים ואצל מבוגרים, ומקיף אחוז גבוה מהתלונות על בעיות ראייה.
למעשה, מדובר במצב שבו ניתן לראות היטב ממרחק קצר – אך לא ממרחק רב. הדבר קשור לחלוקת אור בצורה לא שווה ברשתית העין,
מה שגורם לראייה מטושטשת למרחק. הפתרון הנפוץ לבעיה זו הוא עדשות מגע או משקפיים שמאפשרים מיקוד של האור, מה שיוצר ראייה חדה ואיכותית.
עם זאת, לא תמיד קוצר הראייה נעצר באבחון שלו אלא מוסיף להחמיר, והמספר מוסיף לעלות. הסיבות להחמרה הן ככל הנראה סיבות גנטיות, וכן מחסור באור יום טבעי אצל ילדים, שימוש מאומץ בעיניים ועוד.


כיצד ניתן לעצור את התפתחות קוצר הראייה בקרב ילדים?

עקב העובדה שבעיות של קוצר ראייה בילדים הן שכיחות במיוחד, המחקר בתחום והניסיון לעצור את ההתקדמות של הגדלת המספר התפתחו לאין שיעור.
כיום קיים ידע רב על הגורמים לקוצר ראייה וגם על הדרכים לעצור את ההתקדמות של קוצר הראייה. בין הפתרונות המוצעים לטיפול בבעיה ניתן למנות:

  • שימוש בעדשות מגע להאטת קוצר ראייה – השימוש בעדשות מגע על מנת לעצור קוצר ראייה הוא נפוץ ומביא תוצאות משמעותיות. ישנו מגוון של עדשות שעושות שימוש בטכנולוגיות אופטיקה מתוחכמות אשר מאפשרות שבירות של האור וקבלת תמונה טובה יותר.
    לעדשות אלו יש יתרון בעצירת קוצר ראייה בצורה משמעותית, וניתן להתאים אותן בגילאים שונים. ההתאמה של העדשות צריכה להתבצע על ידי אנשי מקצוע בעלי ניסיון וותק בעצירה של קוצר לראייה לילדים. חשוב מאוד שהילד או הנער ישתפו פעולה עם השימוש בעדשות אלו ויטפלו בהן בצורה יסודית. יש להקפיד על כללי ההיגיינה הנוגעים לעדשות ועל כללי ניקוי נאותים,
    וחשוב לא לישון עם העדשות או להשתמש בהן יותר מדי זמן ברצף.
  • שימוש בטיפות עיניים לעצירת קוצר ראייה בילדים – בנוסף לעדשות מגע, קיימת שיטה של שימוש בטיפות עיניים מחומרים שונים, המשפיעות על האישונים ומשיגות שליטה על קצב התפתחות קוצר הראייה. אמנם ישנו סיכוי לסבול מהרחבה של האישונים, אבל טשטוש הראייה שיכול להיגרם מכך איננו משמעותי.
  • חשיפה לאור יום – העולם המודרני הביא הרבה מאוד ילדים לא להיחשף לאור יום, אלא רק לאור מלאכותי או לאור שבוקע ממסכי המחשב, הטלפון או הטלוויזיה. מצב זה יכול לגרום להתקדמות משמעותית של קוצר ראייה, ולכן חשוב מאוד לשים דגש על חשיפה של הילדים לאור יום. הדבר נכון לא רק לגבי קוצר ראייה, אלא גם להתפתחות תקינה של העין ושל הגוף, שכן אור השמש נחשב לאחד המקורות החשובים והמשמעותיים לגדילה ולהתפתחות של ילדים.