פיתוחים טכנולוגיים חדשים בתחום עדשות המגע

עולם עדשות המגע הוא עולם דינמי ומתקדם. כמו שתחום המחשבים מתפתח ומשתכלל עם השנים, גם בתחום עדשות המגע ישנם חידושים בתחום שיכולים להקל על חיינו.

 

מאז ומתמיד עדשות מגע ומשקפיים עזרו לבני האדם להתגבר על קשיים בראייה. קשיים כאלו יכלו להיווצר בלידה או שהם התהוו במהלך השנים. בהרכבת משקפיים הלוגיסטיקה פשוטה: או שמרכיבים אותם או שלא, אך לעומת זאת, עולם עדשות המגע קצת יותר מורכב.

ישנן עדשות חד פעמיות יומיות שצריך להחליף בכל יום וישנן עדשות לתקופה ארוכה יותר. חלק מהאוכלוסייה סובלת מאלרגיות ואינה יכולה להרכיב עדשות כי הן גורמות להם לגירוי מסוים שמתרחש בעקבות מגע עם החומרים הכימיים שבעדשה.

מספר פיתוחים חדשים שיצאו לשוק בתקופה האחרונה מנסים לפתור חלק מבעיות אלו. חלק מהפיתוחים מנסים גם לתת קריצה לעולם עתידי פולשני יותר, שלא בטוח שהאנושות מוכנה אליו כרגע.


  1. גוגל הגישה בקשה לפטנט על התקנת מצלמה זעירה בעדשת המגע שהיא מפתחת.

גוגל ידועה בכך שהיא אינה שומרת על הפרטיות שלנו. הדבר הוביל לכך שאת ההתקן החדש שלה, משקפי “גוגל גלאס” (Google Glass), נאסר להכניס לבתי הקולנוע בארה”ב. בעלי האולמות חוששים מהקלטות פיראטיות בעזרת משקפיים חכמות. חלק מהביקורות שיש כנגד המשקפיים בכל הקשור לפרטיות, הוא שניתן לצלם סרטונים ולהקליט את הסביבה ואת המתרחש בלי שתהיה על כך התראה מהמכשיר ובלי שאף אחד יידע על כך – בדומה לציוד ריגול צבאי ותעשייתי.

גוגל הולכת צעד נוסף קדימה. האתר “פטנטלי מובייל” (Patently Mobile) מדווח שגוגל הגישה בקשה לפטנט חדש שיאפשר להתקין מצלמה על העדשה החכמה אותה היא מפתחת. השליטה בעדשה תתבצע ככל הנראה ע”י קצב מצמוץ העין. לא ידועים פרטים נוספים כגון היכן תמוקם העדשה, או מה יהיה החומר שממנו היא עשויה, אך סביר להניח שהמיקום לא יפגע בראיית מרכיב העדשה ולא יסכן אותו.

ניתן לחשוב על שימושים נוספים למצלמה שכזאת כמו למשל עזרה לאדם עיוור לדעת מתי לחצות את הכביש. הדבר מתאפשר באמצעות המצלמה אשר מצלמת את הרמזור ויכולה להבין מתי האור מתחלף לירוק ולדווח זאת למרכיב העדשה.


  1. מדענים מנסים להפחית את הרגישות של עדשות המגע באמצעות פפטיד נוגד חיידקים.

מדענים באוסטרליה החלו לחקור את השפעת פפטיד נוגד החיידקים ששמו מלאמין (melamine), כאשר שכבה דקה שלו מורכבת על עדשת מגע. המחקר הראשוני נערך על בני אדם ובעלי חיים ואורכו היה כ-22 יום שבמהלכם נבדקו הנסיינים בכל יום.

המלאמין הינו חומר ביולוגי פפטידי המיוצר ע”י המערכת החיסונית שלנו והוא מסוגל לבצע פעולות אנטי בקטריאליות שמונעות היווצרות דלקת ואינפקציה בעין. למרות שתוצאות המחקר נראות מבטיחות, ידרשו עוד מחקרים רבים בכדי לבדוק את השפעת החומר נוגד החיידקים שנמצא בפפטיד המלאמין. החוקרים מדווחים שחשוב להם לבצע מחקרים לטווחים ארוכים יותר בכדי לקבל תוצאות יותר מדויקות.


  1. חוקרים בלגים הצליחו לפתח טכנולוגיה שמאפשרת להקרין באופן אלחוטי טקסט ותמונות על עדשות המגע.

מחקר חדש באוניברסיטה הבלגית גאנט, הוליד טכנולוגיה חדשה: עדשות מגע עם האפשרות לשדר אליהן באופן אלחוטי תמונה או טקסט. הדבר אפשרי עקב שכבה דקה של פולימר שמהווה בעצם את המסך שיושב על העדשה.

הקושי, לפי החוקרים, היה יצירת השכבה הדקה של הפולימר המוליך, המהווה סוג חדש של מסכי LCD דקים מספיק להיות מותקנים על עדשת מגע. החוקרים היו צריכים לבדוק לעומק את ההשפעה של איכות תצוגת המסך החדש עקב היותו קעור ועקב היותו מותקן על מצע של עדשה.

המחקר עדיין בחיתוליו אך החוקרים הצליחו לשדר תמונה של סמל הדולר המפורסם לכל שטח המסך הזעיר. בעתיד הם מקווים להיות מסוגלים לשדר תמונה בעלת פיקסלים רבים ואף משפטים שלמים של טקסט.

חלק מהשימושים העתידיים יכול להיות קריאת הודעות טקסט מבלי להוציא את המכשיר מהכיס, קריאת מתכונים מבלי ללכלך את הידיים או הוראות הפעלה אחרות.