עדשות מגע ואחסונן – עצות שימושיות

You are currently viewing עדשות מגע ואחסונן – עצות שימושיות

חשוב לדעת כי עדשות מגע מכל סוג דורשות טיפול ותחזוקה נאותים ובהתאם להוראות היצרן, שמטרתם למנוע הצטברות של מיקרואורגניזמים שונים. ללא טיפול נאות בעדשות המגע עלולות להיגרם דלקות בקרנית ובלחמית העין, ואף הידבקות בפטריות או בטפילים. לכן, יש לדאוג לפעולות ניקוי ותחזוקה הולמות, ולהקפיד על ביקורות אצל אופטומטריסט או רופא עיניים.

 

עצות עבור ניקוי עדשות מגע

מלבד עדשות מגע חד פעמיות או רב חודשיות המאופיינות בשימוש רציף, שאר עדשות המגע הקשות והרכות נדרשות לניקוי וחיטוי קבוע ויומי לאחר השימוש. פעולות אלו המבוצעות בהתאם להוראות היצרן מפחיתות את כמות החיידקיים ב- 90%.

את העדשה יש להניח בכף יד יבשה ונקייה, לטפטף עליה תמיסת ניקוי ולשפשף את החומר בעדינות עם הזרת משני צידיה. לאחר מכן יש לשטוף את העדשות היטב ולהניח בנרתיק הייעודי. את תא הנרתיק ממלאים גם בתמיסה, סוגרים את המכסה ומשרים את העדשות לפרק הזמן הרשום בהוראות התמיסה. יש לציין כי במיוחד עדשות מגע רכות חשוב לנקות מיד לאחר הסרתן.

 

אחסון נכון בנרתיק עדשות המגע

עדשות מגע יש לאחסן בנרתיק המיועד למטרה זו. מדובר בכלי אחסון קשיח ואטום השומר על לחות ושלמות העדשה, ומונע נזילת חומרי חיטוי וניקוי ממנה. מעבר לכך, חשוב שהנרתיק יהיה עמיד בפני שמש וחום, ולהקפיד שיישמר נקי כפי שנדרש מהעדשות עצמן. לכן,
לאחר השימוש בנרתיק יש לרוקן אותו מהתמיסה בה הושרו העדשות, לשטוף היטב בעזרת תמיסת חיטוי, ולייבש באוויר. כמו כן, מומלץ להחליף את נרתיק העדשות בכל שלושה חודשים בממוצע.

 

חומרי ניקוי וחיטוי לעדשות מגע

ניקוי עדשות מגע הינה פעולה שיש לבצע באופן שוטף וקבוע, ורק עם תמיסות ייעודיות למטרה זו.
התמיסות נועדו לנקות ולחטא את העדשה, ולשמור על רכיביה השונים. חשוב לציין כי בשום פנים ואופן אין לנקות עדשות מגע עם סבון רגיל ומים, עם מים מזוקקים או בעזרת חומרי ניקוי אחרים, ואפילו לא עם רוק, מכיוון שחומרים אלו עלולים להזיק לעדשה.
כמו כן, כל שימוש בחומרי החיטוי הינו חד פעמי ויש להחליף את הנוזלים לאחר כל השריה, מאחר שחומר חיטוי משומש עלול להכיל גורמים מזהמים. מעבר לכך, יש להקפיד לקרוא את הוראות השימוש בחומר, ולהשתמש רק במוצרי חיטוי ברי תוקף.

 

עצות להרכבת עדשות מגע

הרכבתן של עדשות מגע הינה מיומנות נרכשת שמשתפרת עם הזמן, אך על מנת לבצעה באופן שוטף וביעילות חשוב לארגן שיטת הרכבה קבועה וידועה, ולהקפיד על יישומה. ראשית, יש להקפיד על שטיפת ידיים עם סבון בכל פעם שמתכוננים להרכיב או להסיר את עדשות המגע, וכך לשמור על הסטריליות שלהן. בעת הרכבת העדשות כדאי להתחיל בעין קבועה וכך להימנע מבלבול בין העדשות.

את העדשה עצמה בדרך כלל נוח להרכיב כשהראש מורם לכיוון התקרה, ואז מושכים בעדינות את העפעף התחתון למטה ומניחים את העדשה בחלקה התחתון של העין. לאחר מכן יש לעצום את העין למספר שניות, וכך לאפשר לעדשה לגלוש למקומה הנכון.


הקפדה על תקופת השימוש של העדשות

עדשות מגע מסופקות כיום לתקופות שימוש שונות — החל במספר שנים, דרך מספר שבועות ועד לשימוש חד פעמי.
חשוב מאוד להקפיד על שימוש בעדשה שאינו חורג מהתקופה המוגדרת, בין אם לשבוע או לחודש ימים.
על מנת שלא לשכוח את תאריך תפוגת העדשה ניתן להוסיף תזכורת בלוח שנה אלקטרוני או רגיל. כמו כן, בעת פתיחת אריזה חדשה כדאי לרשום על גביה את תאריך פתיחתה.