עין עצלה – כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

בשנה הראשונה לחיינו, מתפתח אחד החושים החשובים ביותר, הראייה. כישורי ראייה שונים מתפתחים בשנה זו, כמובן שהתפתחות זו תלויה בתקינות המערכת האופטית והנוירולוגית במוח. עין עצלה הינה ליקוי בחדות הראייה בעין, זאת עקב הפרעה בגירוי הראייתי.


הגדרה

עין עצלה (אמבליופיה)(Amblyopia) היא ליקוי ראייה בו מרכז הראייה במוח, אינו מתפתח כראוי, עקב חוסר בגירוי ויזואלי תקין (אותות) מהעיניים בשנות החיים הראשונות. מבחינה קלינית, עין עצלה היא למעשה הבדל של שורה אחת או יותר בחדות הראייה, הדבר נגרם בשל גיורי ראייה לקוי בגיל הרך, בתקופה בה מתפתחת הראייה.

 

הסיבות

ישנן כמה סיבות עיקריות להיווצרותה של עין עצלה. ראשית חסימה ראייתית של אחת העיניים, הנובעת מבעיה רפואית. סיבה נוספת היא פזילה: דבר זה גורם למוח להתעלם מאחת התמונות המגיעות מהעיניים, ולכן היא אינה מקבלת גירוי ראייה כנדרש. בגיל הקריטי, קרי, השנים הראשונות לחיינו (השנה הראשונה המיוחד) בו מתפתחת הראייה, תתפתח ראייה לקויה. בנוסף, הבדל במספר בין העיניים, כך מתקבלת איכות תמונה ירודה (לא חדה מספיק).

 

סימנים

ישנם סימנים המעידים על עין עצלה, למשל – עצימת עין אחת, הטיית ראש חריגה בעת צפייה בטלוויזיה או במפגשים, פזילה קובעה או עין שבורחת. כמו כן, חוסר נוחות בחשיפה לשמש, הסתגלות יתר לצל ולחשיכה, כאבי ראש, מצמוץ בראייה, התקרבות יתר על מנת לקרוא ועוד. הסימנים לעין עצלה משתנים מאדם לאדם והם גם פונקציה של גיל.

 

אבחון

רצוי להיבדק בין גילאי 6 חודשים לשנה על ידי מומחה ברפואת עיניים או אורטופטיסט (מומחה לבדיקת תנועות העיניים העוסק בראייה תפקודית). מקרים חריגים בהם יש ממצא קליני ברור (פזילה, אישון לבן וכו’), על התינוק להיבדק ללא דיחוי. בדיקה שנייה יש לערוך בגיל 3 ובדיקה נוספת בכיתה א’.

 

טיפול

הטיפול הנפוץ ביותר לבעיית העין העצלה הוא סתימת העין, כלומר, סגירת העין הטובה בעזרת רטייה למספר שעות במשך כמה חודשים. סתימת העין גורמת לעין החלשה להתאמץ ולעבוד, וכך מחזקים ומתרגלים אותה בהתאם להנחיות המומחה. סתימת העין מלווה בהתאמן משקפיים, עקב הבדלי הראייה. אפשרות נוספת היא טיפול בעזרת ניתוח, בעיקר במקרה של חסימת ראייה. חשוב מאוד לטפל בזה, בעיקר בגילאים הצעירים, לעקוב ולפעול על פי הנחיות הגורמים המקצועיים.

 

הדרך הטובה ביותר לטפל בעין עצלה היא באמצעות בדיקת עיניים בגיל הרך, אך כיום ישנה הצלחה חלקית גם בקרב מבוגרים. מומלץ להגיע לביקור אצל מומחה עד גיל שנה, הטיפול אפקטיבי יותר כאשר הוא מתחיל בגיל צעיר, בדרך כלל עד סביבות גיל 7. ילד הסובל מראות לקויה מתקשה לתפקד וזקוק לעידוד מהסביבה הקרובה, לכן יש להיות מודעים לכך, לטפל בבעיה, אך לא להזניח את הילד עד לפתרונה. חשוב לזכור שעין עצלה נראית לרוב כעין רגילה ומתפקדת, לכן, כל עוד היא לא תיבדק, היא לא תעורר חשד.


המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי.