קניית עדשות מגע: המדריך למתחילים

You are currently viewing קניית עדשות מגע: המדריך למתחילים

מהן “עדשות מגע נושמות”? מאיזה גיל אפשר להתחיל ואיך העבודה שלכם קשורה לעניין? כל מה שחשוב לדעת לפני שבוחרים עדשות מגע.

במיוחד עבורכם, המתחבטים כרגע עם הדילמה האם להתחיל להשתמש בעדשות מגע וכיצד לבחור את עדשות המגע המתאימות לכם, ריכזנו את כל מה שחשוב לכם לדעת לפני שבוחרים עדשות מגע.

אין ספק שעדשות מגע מציעות פתרון נוח ואסתטי, בין אם אתם מרכיבים משקפיים כבר זמן רב, או שאתם אמורים, זה עתה, להתחיל להרכיב אותם. אבל, בדומה לכל דבר שנוגע לעיניים שלכם, חשוב שתעשו את הבחירה הנכונה והמתאימה ביותר לצרכים שלכם.

 

רגע לפני שאתם קופצים לסניף הקרוב לביתכם לשם קניית עדשות מגע או משקפיים, דלאל, אופטומטריסטית מוסמכת ברשת אופטיקה הלפרין, מסבירה מה חשוב לדעת לפני שרוכשים ומרכיבים עדשות מגע.

 

מבעד לעדשה

כיום, בזכות הטכנולוגיות השונות, יש מבחר סוגים רחב של עדשות מגע. ההבדלים בין הסוגים השונים עשויים להתבטא ברמת הצורך בהחלפה (עדשות מגע יומיות, עדשות מגע דו שבועיות, עדשות מגע חודשיות, עדשות קבועות וכן הלאה), או בסוג החומר שממנו עשויות עדשות המגע (הידרו-ג’ל, סיליקון הידרו-ג’ל, עדשות נושמות, קשות ורכות), וכתוצאה מכך, גם נוחות השימוש בעדשות מהסוגים השונים עשויה להשתנות. 

 

הבחירה בסוג העדשות המתאים והנוח לכם חשובה ביותר, וזאת, מאחר ובהחלט יתכנו מצבים בהם עדשות מגע מסוג ספציפי פחות יתאימו לכם, בעוד שסוגים אחרים של עדשות מגע – כן.

 

כך לדוגמה, עדשות סיליקון הידרו-ג’ל מעבירות יותר חמצן לעין מאשר שאר סוגי עדשות המגע הנמצאים כיום בשימוש. ומאחר והן מאפשרות לעין לקבל את אחוז החמצן שהיא הייתה מקבלת ללא השימוש בעדשה, מדובר בסוג העדשות הנחשב כיום כבריא יותר לעין מהסוגים האחרים. עדשות סיליקון הידרו-ג’ל יתאימו לכם במיוחד אם אתם סובלים מבעיות כדוגמת יובש בעין (תסמונת העין היבשה), אינכם מרבים למצמץ, או שאתם מרכיבים את עדשות המגע בחלק ניכר משעות היום.

 

 

 

קניית עדשות מגע – כיצד בוחרים עדשות מגע?

מרכיב חשוב שאליו יש צורך להתייחס הוא מרחק הראייה שאותו עליכם צריכים לתקן בעזרת השימוש בעדשות המגע, כלומר, האם אתם מתקשים בראייה למרחק, בראייה למרחק קרוב או גם וגם? אם אתם שייכים לסוג המקרה האחרון, ומתמודדים עם בעיית ראייה הפוגעת בשני טווחי הראייה, מומלץ לכם לנסות עדשות מגע מסוג מולטיפוקל (רב-מוקדיות) או ביפוקל (דו-מוקדיות), המאפשרות מספר טווחי ראייה. במקרה כזה, לחילופין, תוכלו גם להפריד בין העזרים לטווחים השונים, לדוגמה, להרכיב את עדשות המגע לצורך תיקון הראייה למרחוק, בעוד שאת המשקפיים לשמור למקרים שבהם תזדקקו לתקן את הראייה מקרוב.

 

ההתאמה של סוג עדשות המגע צריכה להתייחס לא רק לנתונים הטכניים (מבנה העין והצרכים שלה), אלא גם לצרכים היום-יומיים שלכם, לאורח חייכם ולהעדפותיכם. בהתאם, בכדי לבחור את סוג עדשות המגע המתאים לכם ביותר, חשוב להבין מדוע החלטתם להרכיב עדשות מגע ואיזה צרכים שלכם הן עתידות לשרת. 

 

למשל, האם אתם מעוניינים להרכיב את עדשות המגע באופן קבוע או שבכוונתכם להשתמש בהן באופן חד-פעמי? האם תהיו מעוניינים להרכיב משקפיים במקביל לשימוש בעדשות המגע? כמה שעות אתם מתכננים להרכיב את עדשות המגע? 

 

האם אתם בוחרים להשתמש בעדשות המגע מכיוון שהרכבת המשקפיים הפכה לבעייתית עבורכם מהבחינה הטכנית (למשל, בעת עיסוק בספורט), או מהבחינה האסתטית? 

 

האם תוכלו להתמיד בשגרת חיים המאפשרת שמירה על ההיגיינה בעת השימוש בעדשות המגע, או שאורח חייכם אינו מאפשר לכם זאת כיום?

 

שאלות כגון אלו ודומות להן צריכות להישאל (ולזכות בתשובות כנות ככל האפשר), במטרה לשמור על בריאות העין, וזאת – בין אם תחליטו להמשיך להרכיב משקפיים או שתחליטו לעבור לשימוש הנוח בעדשות המגע.

 

 

 

המלצת המומחים

ככלל, ניתן לומר כי עדשות המגע המומלצות ביותר על ידי האופטומטריסטים של הלפרין יהיו עדשות המגע שתשמורנה בצורה הטובה ביותר על בריאות עיניכם. 

 

כאמור, לרוב, תהיינה אלו עדשות יומיות מסוג סיליקון הידרוג’ל – עדשות מגע המאפשרות מעבר מרבי של החמצן לעין, המורכבות לפרקי זמן קצרים (יום). 

 

עדשות מסוג זה תאפשרנה לכם נוחות רבה יותר בביצוע הפעולות היומיומיות שלכם. במידה וסוג עדשות זה אינו מתאים לכם ספציפית, כנראה שעדשות יומיות מסוג הידרוג’ל או מויסט (Moist) תצענה לכם פתרון שמתאים יותר עבורכם. 

 

אולם, בדומה להתאמת משקפיים לאדם, גם בחירת עדשות המגע הינה פרטנית, וכל מטופל המגיע לחנויות הרשת, ייבחן לגופו של עניין, מתוך התחשבות בצרכיו ובהעדפותיו.

 

 

 

קניית עדשות מגע לילדים

כיום, בניגוד לעבר, עדשות המגע מהסוגים השונים מתאימות לילדים ולמבוגרים כאחד. כך שאם הילדים שלכם נזקקים למשקפי ראייה, אבל מתקשים להתרגל לשימוש בהם, משתתפים בפעילות ספורטיבית קבועה ונתקלים בקושי לתפקד עימם, או, אפילו, פשוט סתם מעוניינים לרענן את הלוק שלהם, אין צורך לחשוש מלאפשר להם להרכיב את עדשות המגע, גם בגילאים צעירים. 

 

אולם, בדומה למבוגרים, גם אצל עדשות מגע לילדים ובני נוער, חשוב להתייעץ עם אופטומטריסט ורופא העיניים. זאת, משתי מטרות: המטרה הראשונה – בכדי לאבחן במדויק את בעיית הראייה הקיימת אצל הילד.ה, 

 

והמטרה השנייה – בכדי להתאים את סוג עדשות המגע לשגרת חייהם ולפעילויות השונות שבהן הם משתתפים, בדיוק בדומה למבוגרים.

 

בנוסף לעדשות המגע הרגילות, במידת הצורך, אתם מוזמנים לשאול בסניף אופטיקה הלפרין הקרוב למקום מגוריכם בנוגע לעדשות המגע הטיפוליות לילדים, שמומלצות לילדים בגילאים צעירים המתמודדים עם קוצר ראייה.

 

 

 

באיזה גיל אפשר להתחיל להשתמש בעדשות מגע?

לפני כעשור (בשנת 2014, ליתר דיוק), פרסם מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA), חוות דעת מקצועית העוסקת בגיל המומלץ שבו בני נוער / ילדים יכולים (מהבחינות השונות) להתחיל ולהרכיב את עדשות המגע. על פי המחקרים השונים שנערכו בתחום, זה הרכבת עדשות המגע על ידי ילדים, תלויה, לפני כל דבר אחר, בבגרותו של הילד, כלומר, 12-13 שנים. 

 

במקרים המיוחדים בלבד, טוען ה-FDA כי ניתן לאפשר את הרכבת עדשות המגע מגיל 8, אם המדובר בילד בוגר מכפי גילו, בבעיה שנחשבת לבלתי ניתנת לתיקון בדרך אחרת או בליווי הורי צמוד.

 

לכן, נקודה שאליה חשוב לשים לב בכל הנוגע לשימוש של ילדים בעדשות המגע, הוא מסוגלותם הספציפית לעמוד במשימה. כלומר, האם הילד.ה שלכם אחראים דיים בכדי לשמור על ההיגיינה הגבוהה הנדרשת ולעקוב אחר ההוראות המלוות את הרכבת עדשות המגע, או שהם אינם כאלה. גם כאן, ככלל, ניתן לומר כי עם העלייה בגיל, רמת האחריות, באופן טבעי, אף היא אמורה לעלות. 

 

אבל, היות והמדובר בעניין חשוב למדי שעלול לקבוע את רמת בריאות עיניהם של הילד.ה שלכם עם התבגרותם (למשל, שימוש לא נכון או בלתי היגייני בעדשות המגע עלול לגרום לכיב בקרנית ולסכנה לפגיעה בראייה), לא כדאי להניח הנחות שמבוססות, אך ורק, על גיל הילד.ה או הנער.ה, אלא לבחון נקודתית את יכולתו הספציפית לגלות אחריות ומחויבות לנושא.

 

שוב נזכיר, כי בכל מקרה, שימוש ילדים / בני נוער בעדשות מגע, יש לבצע רק לאחר בדיקה אצל רופא עיניים ולעשות זאת אצל אופטומטריסט שהינו בעל ניסיון בהתאמת עדשות מגע לילדים.

 

חשיבותה של הביקורת השנתית

חשוב להגיע לביקורת חוזרת לפחות בתדירות של אחת לשנה, על מנת לוודא ששום דבר לא השתנה מבחינת מספר העדשות, הצרכים שלכם, או רגישויות שונות של העיניים. כלל זה מתייחס הן למבוגרים והן למשתמשים הצעירים יותר בעדשות המגע. 

 

כמו כן, חשוב להיות ערניים לכל רגישות, גירוי או אדמומית המתעוררת בעיניים ולהתייעץ עם איש מקצוע המתמחה בכך, במקרה הצורך.

 

כעת, כשיש בידיכם את כל המידע הנדרש על קניית עדשות מגע, כל מה שעליכם לעשות, הוא להגיע לבדיקה להתאמה שמתבצעת על ידי האופטומטריסטים שלנו בכל אחד מסניפי אופטיקה הלפרין.

לאחר שנמצא לכם עדשות מגע המתאימות לכם, תזכו בהדרכה מלאה על הרכבת העדשות והטיפול הנכון בהן, שיעזור לשמור על העיניים ועל הראייה שלכם בצורה הטובה ביותר!