נזקי העישון לעיניים ולראייה

You are currently viewing נזקי העישון לעיניים ולראייה
nicht sehen

צריכת ניקוטין נחשבת לאחד הגורמים המסוכנים והמשמעותיים ביותר להתקדמות ולגרימת מגוון רחב של מחלות. עישון סיגריות יחד עם תזונה לקויה, עם השמנה ועם חוסר פעילות גופנית הם גורמי סיכון משמעותיים לחולים בעולם המערבי ובישראל בפרט. אנשים רבים מבינים כי עישון סיגריות מגביר את הסיכוי לסרטן או פוגע בריאות, אך למעשה הנזק אינו מתמצה בכך בלבד. עישון יכול לפגוע בכלל מערכות הגוף, במערכת הרבייה, בלב, בשיניים וכן בבריאות העיניים, מה שגורם לפגיעה בראייה.


עישון כגורם סיכון לחלות במחלות ראייה

עישון סיגריות הוא גורם משמעותי לפיתוח מחלות ראייה ונזקים לעיניים.
אדם שמעשן נמצא בסיכון גבוה לחלות ולסבול מבעיות עיניים שונות בכל הגילאים,
וזאת בגלל החומרים המסוכנים שמצויים בסיגריה, אשר מזיקים לעיניים תוך כדי העישון וגם בעקבותיו.

הנזקים לראייה רבים, ולמעשה אדם מעשן הוא אדם בעל סיכוי גבוה לפתח מחלות כמו קטרקט, שיכול להוביל לראייה מעורפלת ולטשטוש צבעים.
כמו כן, העישון מעלה את הסיכויים של האדם המעשן לחלות בגלאוקומה וגורם לבעיות עיניים שונות כמו עיניים יבשות, גירוד וכדומה.
גורם התורשה הוא חשוב גם כן, ולכן מומלץ להפסיק לעשן במיוחד אם ידועה נטייה תורשתית לחלות במחלות ראייה כגון אלו שצוינו מעלה.


העישון כגורם סיכון משמעותי לחלות במחלת ניוון רשתית מקולרי

עישון סיגריות המכילות ניקוטין נחשב לאחד הגורמים המרכזיים שמגדילים את הסיכון לחלות במחלת AMD – מחלה הפוגעת ברשתית העין ונקראת בעברית ‘מחלת ניוון רשתית מקולרי’. מחלה זו פוגעת בדרך כלל באנשים מעל גיל 80, וחשוב מאוד לאבחן אותה כמה שיותר מהר על מנת שניתן יהיה לעצור את התקדמות המחלה שיכולה להידרדר עד לכדי אובדן ראייה. מחלת AMD נחשבת לגורם המוביל לעיוורון במדינות מערביות, ולכן הפסקת עישון כמה שיותר מוקדם בחיים יכולה להפחית את הסיכויים לחלות בה.

המחלה מתחלקת לשני סוגים עיקריים: ניוון רשתית מקולרי יבש וניוון רשתית מקולרי רטוב.

  • ניוון רשתית מקולרי יבש – הסוג היבש של המחלה מעיד על שלביה הראשונים, אשר לא בהכרח פוגעים בראייה,
    אך יכולים להידרדר לשלב הבא, שהוא ניוון רשתית מקולרי רטוב. בשלב זה חשוב מאוד שלב האבחון שיאפשר להעניק טיפול מונע ויאט את התקדמות המחלה.
    הטיפול המונע מורכב מאיזון לחץ דם למי שסובל מלחץ דם גבוה, מבניית תפריט לתזונה נכונה ועשירה בנוגדי חמצון, בוויטמינים ובמלחים וכמובן, המלצה גורפת להפסקת עישון, שידוע כגורם מאיץ של המחלה.
  • ניוון רשתית מקולרי רטוב – אם מחלת ה-AMD הידרדרה לכדי השלב השני של המחלה שהוא השלב הרטוב, יש לטפל בכך באמצעות תרופות המוזרקות ישירות לתוך חלל העין. טיפול זה יכול לעכב את התפתחות המחלה עד לכדי עיוורון ואף לשפר ולאזן את איכות הראייה. למעשה, קיימים היום 3 סוגי תרופות שמוזרקות לחלל העין. הזריקה מבוצעת בהרדמה מקומית ויש לקבל אותה בסדרה של בין 5-3 זריקות. לאחר מכן ניתנת זריקה אחת לפי האופן שבו הגוף מגיב לטיפול.

הערה: אופטיקה הלפרין איננה מספקת טיפול מסוג זה והמידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי.