מתי קונים עדשות מולטיפוקל?

You are currently viewing מתי קונים עדשות מולטיפוקל?
scan cyber eye for security or identification

שיבושים בראייה מתרחשים לעיתים כתוצאה מטראומה ולעתים פשוט כתוצאה מהזדקנות. השיבושים בראייה מפריעים לנהל אורח חיים תקין וגורמים לקשיים שונים במהלך שיגרת חיינו, למשל קושי בנהיגה, קושי בקריאה ובזיהוי של שלטים, כיתוב על אריזות, וכדומה. בדרך כלל הרכבת משקפיים יכולה לתת מענה מספק להיחלשות הראייה שלנו, והפתרון של עדשות מולטיפוקל שהן עדשות ייחודיות, נותן מענה ייחודי ויעיל לסובלים הן מקוצר רואי והן מרוחק רואי גם יחד. עוד על עדשות אלה במאמר שלפניכם.

מהן עדשות מולטיפוקל?

השם “מולטיפוקל” מרמז על כך שמדובר בעדשות עם מוקדי ראייה מרובים, כלומר כאלה המסייעות לא רק לקצרי רואי (אלה שרואים רק את מה שקרוב) או רחוקי רואי (אלה שרואים רק את מה שרחוק, למשל, אלה שצריכים משקפיים על מנת לקרוא ספר), אלא משלבות בין שני המצבים ומאפשרות פתרון רב שלבי לראייה הן לרחוק והן לקרוב.

ההיסטוריה של המולטיפוקל

בעבר (עד לפני כעשר שנים), מי שהגיע למצב בו הוא סובל גם מירידה באיכות הראייה לרחוק וגם בירידה באיכות הראייה לקרוב נזקק לשני זוגות שונים של משקפיים, זוג אחד שחידד את הראייה לקרוב (למשל בקריאה), וזוג אחר לראייה למרחק. כמובן שלא קל לשאת לכל מקום שני זוגות משקפיים, ולכן היה צורך במציאת פתרון לאוכלוסייה זו, פתרון שיאפשר גם לראות לאן הולכים ויחד עם זאת גם לקרוא טקסטים שונים מדי פעם.

הצורך הנ”ל הביא להמצאת עדשות הביפוקל. עדשות אלה מאפשרות חידוד הראייה מקרוב בחלקן התחתון, וחידוד הראייה לרחוק בחלקן העליון. מבנה העדשה החדשנית נסמך על העובדה שכשאנו קוראים אנחנו בדרך כלל משפילים את המבט, בעוד כשאנו מביטים רחוק קדימה, אנחנו בדרך כלל מישירים מבט.

עדשות הביפוקל זכו להצלחה מסחררת, אם כי הן לא סיפקו פיתרון מושלם. כל מצבי הביניים לא זכו לתמיכה. השלב המתבקש הבא היה עדשות מולטיפוקל – עדשות בעלות מגוון אורכי מוקד, וכוללות גם התייחסות לראייה לטווח רחוק, גם התייחסות לקריאה, וגם לטווחי ביניים.

סוגים שונים של עדשות מולטיפוקל

עדשות המולטיפוקל כיום מכילות שלושה מוקדי ראייה: מוקד ראייה למרחוק, מוקד ראייה לקרוב לקריאה ומוקד ביניים. החלוקה בין מוקדי הראייה השונים על העדשה משתנה בין סוגי העדשות השונות. בחלקן היא מוצלחת יותר, ובחלקן פחות.

ישנם סוגים שונים של עדשות מולטיפוקל, והבחירה ביניהם תלויה בעיקר בעיסוקו של בעל המשקפיים. כך למשל מי שעיסוקו הוא משרדי והוא מבלה את מרבית היום בהתבוננות במסמכים יצטרך עדשות מוליטיפוקל שונות ממי שהוא “עובד בשטח”, אפילו אם מאפייני כשלי הראייה שלהם דומים.
כיום הולכת והופכת שכיחה יותר הגישה של התאמה אישית של עדשות המשקפיים לאופי הפגיעה בראייה ולשגרת יומו של בעל המשקפיים, כך שכל זוג עדשות מולטיפוקל מתוכננות אישית עבור בעליהן.

החסרונות של עדשות מולטיפוקל

הקושי המרכזי בשימוש בעדשות מולטיפוקל הוא הפגיעה בשדה הראייה. מכיוון שהעדשה מכילה התייחסות למוקדי ראייה שונים, מרכיב המשקפיים המעוניין לראות לטווח רחב לעיתים ימצא את עצמו מזיז את כל הראש ולא רק את העיניים, מפני שהפניית המבט לאזור שבו העדשה מתאימה לראייה מקרוב, למשל, לא יאפשר למרכיב המשקפיים ראייה טובה לטווח רחוק.

קניתם עדשות מולטיפוקל? קחו זמן להסתגל

כשאתם רוכשים משקפי ראיה, ובמיוחד אם אלה המשקפיים הראשונות שלכם או שהן שונות משמעותית מהמשקפיים הקודמות, חשוב שתיקחו בחשבון שנדרש זמן הסתגלות למשקפיים שאורכו בדרך כלל עד כשבועיים עבור מי שמרכיב את המשקפיים באופן קבוע.
במרבית החנויות ניתנת אחריות, ואם מסתבר שההסתגלות קשה יותר מן הצפוי תוכלו להסתייע באנשי המכירות של החנות ואולי לבקש התאמות לשימוש נוח יותר במשקפיים החדשים שלכם.