מה קורה כשרואים כפול?

ראייה כפולה הוא מצב בו אדם המביט על אובייקט מסויים רואה את אותו האובייקט פעמיים. הסובלים מראייה כפולה יכולים לראות את האובייקט פעמיים באחד מהאופנים הבאים: אחד ליד השני, אחד מעל השני, או בשני האופנים גם יחד. המצב יכול להתרחש באופן עיקבי ומתמשך, ויכול להתרחש רק לעיתים.


כפל ראייה, או דיפולפיה, נגרם עקב פגם בקרנית או בעדשת העין. הפגיעה הזו עלולה להביא למצב בו המוח לא מפרש בצורה נכונה את קרני האור המוחזרות מאובייקט כלשהו, ולכן האדם יראה את אותו אובייקט פעמיים.

על מנת להבין זאת מעט יותר לעומק, נסו לדמיין את העיניים שלנו כמצלמה. על מנת שנוכל לראות אובייקט מסויים, הוא צריך להחזיר אלינו אור. קרני האור החוזרות אלינו מהאובייקט, נלכדות על פני הרשתית, והתמונה המתקבלת מועברת למוח מכל עין בנפרד. המוח מתרגם את שתי התמונות שהוא מקבל לכדי תמונה אחת. במצב בו מישהו רואה כפול, הוא מצב בו התמונה נקלטת לא כשורה או שהמוח מתרגם בצורה לא נכונה את התמונה שמתקבלת, עקב סיבות שונות.

כפל ראייה יכול להופיע עקב קשת רחבה של גורמים. עקב כך, יש לערוך בירור מקיף על מנת להתחקות אחר הסיבות המביאות לכפל הראייה. הדבר הראשון שיש להבחין בו, הוא האם מדובר בכפל ראייה בעין אחת או בשתי העיניים. ישנם אנשים אשר ראייתם תקינה בכל עין בנפרד (כלומר כשהם עוצמים את עין ימין, ראייתם בעין שמאל תקינה, ולהפך), אך כשהם מסתכלים על אובייקט מסויים בשתי עיניהם הם רואים אותו כפול.


סיבות לכפל ראייה

הסיבה העיקרית לראייה כפולה בעין אחת (חד עינית, או מונקולרית) היא פגיעה בקרנית או בעדשת העין. הפגיעה בקרנית או בעדשת העין תביא לסטייה בקרני האור הנקלטות, ולכן התמונה שתיקלט על גבי הרישתית לא תהיה ברורה. במצב זה, המוח לא יודע לפרש את התמונה במדויק, והוא מפרש אותה כתמונה כפולה.

סיבות רבות עלולות להיות הגורם לפגיעה בקרנית או בעדשת העין, פגיעה העלולה להביא לכפל ראייה חד-עיני. קרטוקונוס (מחלה הפוגעת בצורת הקרנית, הוהופכת אותה דומה לצורת קונוס) וקטרקט (שזה למעשה עכירות של העדשה הנמצאת בתוך העין), הם מהסיבות היותר נפוצות הגורמות לכך. כמו כן, עקימות לא תקינה של קרנית העין, הנקראת גם אסטיגמציה, יכולה להביא לכפל ראיה. ישנם סיבות נוספות העלולות לגרום לתופעה, ובינם יובש בעין, פטריג’יום (קרום המכסה את הקרנית), חוסר בדמעות וניוון רשתית.


הסיבה העיקרית לראייה כפולה בשתי העיניים, או ראייה כפולה בינקלרית, היא פגיעה במנגנון האחראי על התיאום בתנועה של שתי גלגלי העיניים. מדובר במנגנון עצבי מורכב, המפעיל 6 שרירים בכל עין, ולמעשה מביא את שתי העיניים להיות ממוקדות על אותו אובייקט כך שתתקבל תמונה אחידה על גבי שתי הרשתיות בשתי העיניים. כאשר מנגנון זה נפגע, מתקבלת כפילות ראייה בינקלרית.

ניתן למנות מספר סיבות הגורמות לחוסר תיאום בפעילות תנועת העיניים. סוכרת למשל, עלולה לפגוע בכלי הדם בעיניים ובכך להביא לפגיעה במנגנון. פעילות מוגברת או מוקטנת של בלוטת התריס עלולה לפגוע בפעילות השרירים ולכן לגרום גם כן לראייה כפולה בינקלרית. למעשה, כל פגיעה בשרירי העין דוגמת דלקת או גידול, עלולה לגרום לתופעה זו. יחד עם זאת, יייתכן מצב בו פעילות העצבים והשרירים תקינה, אך הקשר בינם אינו פועל כשורה, ולכן גורם גם כן לראייה כפולה. מצב זה ידוע גם בשם מיאסטניה גרביס.


דרכי טיפול בכפל ראייה

היות והסיבות הגורמות לכפל ראיה מגוונות, גם דרכי הטיפול בתופעה מגוונות. בכפל ראייה מונוקולרי הנגרם מאסטיגמציה ניתן לטפל על ידי התאמת משקפיים או עדשות מגע המתקנות את הצילינדר. בכפל ראייה מונוקולרי הנגרם מקטרקט ניתן לטפל על ידי ניתוח קטרקט.

בכפל ראייה בינקלרי תלוי גם כן באבחנה ובגורם לכפל הראייה. במידה והגורם הוא דלקת, גידול או שבר בארובת העין, יש לטפל בגורם עצמו ולקוות שעם ההחלמה תיפסק גם התופעה. ניתן גם להרכיב משקפייים מיוחדות, המסוגלות לאחד את התמונות הכפולות לכדי תמונה אחת ברורה.

במקרים חמורים יותר, נשקלת שימוש ברטייה על עין אחת, ובאם המצב נמשך, ניתן לבצע ניתוח בשריר העין, או במקרים חמורים במיוחד ודיי נדירים ניתוח להשתלת עדשה תוך עינית אטומה


המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי