מהם סוגי עדשות למשקפי שמש

בואו של הקיץ מהווה סיבה מצוינת לרכישת זוג חדש ואופנתי של משקפי שמש, אשר יגנו על העיניים מפני אור השמש וקרינה אולטרה-סגולה (UV). חשוב לדעת כי המשקפיים מוצעים כיום עם שלל סוגי עדשות שכדאי להכיר, מהן תוכלו לבחור את הסוג המתאים עבורכם.

 

קודם כל – הבריאות

מלבד היותם פריט אופנה וסטייל משובח, משקפי שמש נועדו בראש ובראשונה לספק הגנה לעיניים מחשיפה לאור ולקרינת שמש חזקה. למען מטרה זו מומלץ לרכוש משקפיים עם עדשות ואיכותיות שכמעט אינן מעבירות אור אולטרא סגול (UV). כמו כן, מומלץ לרכוש משקפיים עם עדשות גדולות המכסות את מרבית העין, בעלות גוון כהה אשר מפחית את כמות האור המסנוור העובר דרכן ב- 10 עד 30 אחוזים.

 

צבעי עדשות משקפי שמש

חשוב לדעת כי יעילות העדשות למשקפי שמש אינה תלויה בצבען אלא רק בהיותן כהות ובעלות מסננן קרינה גבוהה. יחד עם זאת, לכל צבע של עדשה יש תכונות ייחודיות משלו. כך למשל, עדשות בגוון חום מעניקות ניגודיות טובה של צבעים, עדשות בגוון צהוב מסננות אור כחול ומשפרות ראייה לרחוק, ואילו עדשות בגוון אפור אינן משנות כלל את גווני הצבע הנראים.

 

חומרי גלם לעדשות משקפי שמש

העדשות מוצעות גם מחומרים שונים, כאשר לכל חומר יתרונות וחסרונות אופייניים. לדוגמא, מרבית עדשות משקפי השמש עשויות מפלסטיק, ולכן הן קלות משקל ועמידות בפני שבירה, אך מנגד נוטות להישרט בקלות. כמו כן, ניתן למצוא בשוק עדשות אקריליות או עדשות פוליקרבונט שהינן בעלות עמידות גבוהה בפני שברים וקלות משקל, אך רמת צלילותן נמוכה יותר. בנוסף, ישנן גם עדשות משקפי שמש מזכוכית שאיכותן מאוד גבוהה אך הן כבדות, יקרות ושבירות.

 

סוגי עדשות משקפי שמש

מלבד גוון וחומר, עדשות למשקפי שמש מסווגות גם על פי תכונות מיוחדות נוספות, הכוללות בין היתר:

  • עדשות פוטוכרומיות – מתבהרות או מתכהות בהתאם לכמות האור בכל רגע נתון.
  • עדשה מדורגת – חלקה העליון כהה יותר מחלקה התחתון, והיא מתאימה במיוחד לנהיגה.
  • עדשות שמש אופטיות – אלו הן עדשות לראייה המעניקות גם הגנה מפני השמש, ומוצעות כיום במגוון סוגים לרבות עדשות מחליפות צבעים או עדשות הניתנות להסרה.

 

סוגי ציפויים לעדשות משקפי שמש

בימינו ניתן למצוא גם משקפי שמש עם ציפויים שונים הכוללים בין היתר:

  • אנטי ריפלקס – ציפוי פנימי של העדשה המונע סנוור מאורות אחוריים.
  • ציפויים חיצוניים – כדוגמת ציפוי מראה המחזיר אור ומסתיר לחלוטין את העיניים.
  • עדשות פולרואיד – אלו הן עדשות מקטבות המכילות פילטרים שמקטינים את הסנוור המוחזר ממשטחים שונים, כמו משטחי זכוכית, פני הים, כביש לוהט או שלג. לרוב מדובר בעדשות יקרות הנפוצות בקרב ספורטאים ואנשים השוהים שעות רבות בחוץ.
  • ישנם עוד מגוון ציפויים נוספים, ביניהם ציפוי מפחית שריטות, ציפוי אנטי-סטאטי המונע הצטברות אבק, וכן ציפוי המונע הצטברות של אדים על העדשה.