עיניים אדומות: מהן הסיבות העיקריות לכך

זה קורה להרבה מאד אנשים. הרגע בו הם מתבוננים במראה ומבינים, למרבה הדאגה, שהעיניים שלהם אדומות. התמונה הופכת למורכבת הרבה יותר אם לוקחים בחשבון את העובדה שעיניים אדומות ממש לא מהוות מפגע אסתטי בלבד, אלא גם טומנות בחובן סיכונים לפגיעה בבריאות העין ובטיב הראיה. זאת ועוד, עיניים אדומות עלולות להעיד בלא מעט מקרים על דבר מה שאינו כשורה הנוגע לעין ולכן יש לטפל בו. אז מהם הגורמים המרכזיים שמביאים לעיניים אדומות? ומה ניתן לעשות?


 

עיניים אדומות מעייפות

עיניים אדומות מהוות, פעמים רבות, פועל יוצא של לילה “קשה”, לילה עם שעות שינה מעטות. עיניים עלולות להפוך לאדומות כאשר מאמצים את העין בצורה דרסטית ולמשך פרק זמן ארוך. זו הסיבה בגינה סובלים ממצב זה כאשר מבלים שעות ארוכות מול המחשב ללא הפסקה (בייחוד כאשר אין תאורה מספקת), או לחילופין כשקוראים ספר למשך פרק זמן ארוך. במצב הזה הרי שהאודם נובע מיובש, כאשר בכל מקרה חשוב שלא להרבות בפעילויות מאמצות ולהקפיד על מצמוץ בתדירות סבירה.

 

 

עדשות מגע, כידוע, מסייעות בתיקון ליקויי ראיה בשלל דרכים. אלא שעדשת מגע שאינה איכותית, או לחילופין כזו שאינה מתאימה למאפייני העיניים, עלולה להביא דווקא לאודם בעין. בחלק מהמקרים ההמלצה של האופטומטריסט תהיה על החלפת העדשות או מעבר לעדשות יומיות מבוססות סיליקון הידרו ג’ל.

 

עיניים אדומות – זיהומים

במספר לא מבוטל של מקרים, עין תהפוך לאדומה עקב חדירת גוף זר אליה, גוף אשר אינו רצוי כמובן. בין אם המדובר הוא על גרגירי אבק, שבבי מתכת, חרקים או כל דבר אחר, השלכה אפשרית היא תחושת גירוי מציקה והפיכת גוון העיניים לאדום. בחלק מהמקרים התמונה אף עלולה להסתבך עוד יותר: חשבו, למשל, על חרק זר החודר לתוככי העין ומטיל בה את ביציו.

 

 

כאשר חושדים שהסיבה לשינוי גוון העיניים היא גורם זר, חשוב לשטוף את העיניים באמצעות מים, בהקדם האפשרי, ולגשת מיידית לרופא עיניים. יש להימנע משפשוף העיניים, שעלול להביא לכאבים ולפגיעה בעין.

 

 

עיניים אדומות – דלקות ומחלות

עיניים עלולות להיות אדומות גם עקב דלקת ממנה הן סובלות, כאשר הדוגמא הנפוצה לכך היא דלקת לחמית. דלקת חיידקית תכלול מספר תסמינים נוספים, מעבר להפיכת העיניים לאדומות, אשר המרכזיים שבהם הם הפרשות (מוגלתית או שקופה), חום, נפיחות ועוד. דלקת אלרגית נחשבת לנפוצה אף היא, כאשר תסמיניה כוללים מעבר לאודם גם תחושת גירוד, דמעות ונפיחות. בין האלרגנים אשר עלולים להביא לכך אפשר למנות חיות בית, מוצרי איפור, פרחים, סבונים ואבק. תרחיש נוסף ידוע בשם “שעורה”, כאשר המדובר הוא על כיס מוגלתי נפוח ואדום בעפעף העין.

 

 

הטיפול עצמו תלוי בסוג הדלקת, כאשר במקרה של וירוס אין בנמצא תרופה שיכולה לסייע. דלקת חיידקית נפוצה מעט פחות, אך ניתן לטפל בה באמצעות משחות אנטיביוטיות. טיפול באלרגיה ייקבע על פי דרגת הקושי שלה: שטיפה או שימוש בקומפרסורים במקרים פשוטים יחסית, ולעומת זאת שימוש בסטרואידים או אנטי היסטמינים במצבים מורכבים יותר.

 

 

המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי