מהו עיוורון שלגים

You are currently viewing מהו עיוורון שלגים

עיוורון שלגים הוא תופעה מוכרת באתרי סקי ובאתרים מושלגים, הנגרמת בשל קרינת UVB חזקה הפוגעת בקרנית העין. השם הרפואי של עיוורון שלגים, פוטוקרטיטיס (Photocartitis), מתייחס לצריבת קרנית שנגרמת בשל חשיפה לקרניים אולטרה סגולות מסוג B, שיכולה להיגרם מהחזרת האור משלג או מזכוכית, מחשיפה לקרני שמש ישירות או לתאורה מלאכותית וכיוצא באלה. מכיוון שקרנית העין יכולה להתרפא ללא טיפול רפואי, הפגיעה היא לרוב זמנית. הטיפול בעיוורון שלגים מבוצע על פי רוב לשם הקלה של תסמינים שכוללים דמע, תחושת צריבה בעיניים, ראייה מטושטשת, עפעפיים נפוחים, כאבים בעין, כאבי ראש ואובדן ראייה (זמני). התסמינים יכולים להתפתח כמה שעות לאחר חשיפת הקרנית לקרינה, ולרוב הם חולפים מעצמם לאחר כ-48 שעות.


כיצד נפגעים מעיוורון שלגים?

עיוורון שלגים הוא בעיה שכיחה באתרי סקי. לעתים אפשר לחוש בפגיעה כמה שעות לאחר שהקרנית נפגעה, אבל לרוב ישנם סימנים ברורים לכך שהפגיעה נגרמה בשל חשיפת העיניים לקרני השמש. בין הסימפטומים הנפוצים – כאבים, אובדן ראייה זמני, רגישות לאור, כאבי ראש ועוד. הפגיעה בקרנית מתבטאת בכיבים שבהם אפשר להבחין באמצעות בדיקת העיניים.

עיוורון שלג יכול להיות מלווה בסנוור, אך הוא שונה ממנו. סנוור נגרם בשל התפזרות של אור ממרכז הראייה לכל הרשתית בשל חוסר יכולת של העין לקלוט כמות גדולה של אור. בדרך כלל, במקרה של סנוור נגרמת תחושה של עיוורון זמני, אך היא עוברת לאחר מספר שניות. עיוורון שלג נגרם מצריבת הקרנית, ולכן יש להתייחס במשנה זהירות לפגיעות מסוג זה. כאמור, הגורם לעיוורון שלגים הוא קרני UVB – אחד מסוגי הגלים האולטרה סגולים המגיעים אלינו מהשמש. קרניים קצרות אלו אינן חודרות לרשתית, אלא נבלמות בקרנית וגורמות לה לנזקים שביניהם כוויות קלות, שהן בדרך כלל זמניות, אך גם לפגיעות חמורות יותר, כמו כתם עיוור קבוע או קטרקט.


כיצד להימנע מעיוורון שלגים?

עיוורון שלגים יכול להיגרם באופן אקראי בשל החזרת האור מן השלג. גולשים מנוסים מכינים את עצמם מבעוד מועד לכל תאונה שעלולה להיגרם במהלך הפעילות הספורטיבית החורפית. חלק מציוד החובה של גולשי השלג הוא משקפי סקי, שהם הפתרון הטוב ביותר למניעת עיוורון שלגים. אלה משקפי שמש בעלי עדשות מיוחדות, הבנויים למניעת חדירה של קרני שמש אולטרה סגולות. חשוב לרכוש משקפיים לשלג שאכן מספקות את ההגנה הדרושה לעיניים. ליתר ביטחון, מכיוון שפגיעות המתרחשות במהלך הפעילות הספורטיבית עלולות לגרום לעיוורון זמני, מומלץ לשמור על קשר עין עם גולשים אחרים ועל אמצעים לאיתור במקרה של פגיעה.


כיצד לטפל בעיוורון שלגים?

  • יש לדעת כי התסמינים חולפים מאליהם לאחר תקופה של עד כיומיים, כאמור.
  • חשוב לנוח בתקופה זו ולא לחשוף את העיניים לאור שמש או לתאורה חזקה.
  • רצוי לחבוש כובע שמצל על העיניים.
  • מומלץ להימנע משפשוף העיניים.
  • מומלץ להימנע מטיפול בעיניים באמצעות טיפולים שאינם דורשים מרשם.
  • אם הפגיעה אינה חולפת לאחר כ-48 שעות, יש לפנות לרופא.

המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי