מהו אי שוויון בין אישונים

האישון הוא חור הנמצא במרכזה של הקשתית, צבעו שחור ותפקידו הוא לאפשר את מעבר האור אל הרשתית של העין. שרירים הממוקמים בקשתית העין מפעילים את האישון ומביאים להתרחבותו או להתכווצות שלו וזאת במטרה להתאים את כמות האור הנדרשת, כך שתעבור אל הקשתית.

כאשר אין מספיק אור בסביבה, האישון יתרחב כדי לקלוט כמה שיותר ממנו, וכאשר ישנו אור חזק – הוא יתכווץ. פעולה זו מאפשרת את הראייה האופטימלית בכל תנאי תאורה. לרוב, האישונים יפעלו יחדיו באחידות, הן בתנועה שלהם מצד לצד והן בהתרחבות ובהתכווצות. כאשר אין זה המצב, הדבר יכול להעיד על בעיה שיש לבחון אותה לעקוב אחריה.

כאשר האישונים אינם שווים זה לזה

ישנם מצבים של אי שוויון בין האישונים ולמעשה מדובר בתופעה שאינה נדירה כפי שמקובל לחשוב: כשליש מהאוכלוסייה אוחזת בה (ואצל תינוקות מתחת לגיל חצי שנה נראה אותה לעתים קרובות יותר, אך היא לרוב תיעלם). אי השוויון הוא גודל שונה בין שני האישונים. אפשר יהיה להבחין בו במצבים שונים, ובעיקר בעת שינוי תנאי התאורה. כדאי לדעת כי במיוחד בקרב תינוקות קטנים מאד (מתחת לגיל חצי שנה) התופעה יכולה לחלוף מעצמה, אך בכל מקרה בו היא מופיעה יש לבצע בדיקה ולהיות במעקב על פי המלצות הרופא.

תופעה שיכולה להצביע על בעיה אמיתית

אי שוויון בין האישונים יכול לעבור מעצמו, אך הוא יכול להצביע על בעיה. ההחלטה אם מדובר בבעיה או לא תתקבל רק לאחר בדיקה של רופא מומחה. אי השוויון יכול להצביע על בעיה במערכת העצבים ולכן חשוב מאד שלא להתעלם ממנו. כמובן, בכל מקרה רפואי חשוב שלא לקפוץ למסקנות ולא להכביר דאגות, אלא להיות עם אצבע על הדופק, להגיע לבדיקה אצל מומחה ולקבל בעקבותיה הנחיות כיצד לפעול (אם בכלל) וכל כמה זמן להגיע למעקב.

מעקב עיניים וטיפולים

חלק חשוב מאד בדאגה לילד הוא ביצוע מעקבי בריאות. אחד מהמעקבים יהיה אחר מצב מערכת הראייה. במקרים של חשד לאי שוויון בין האישונים, פזילה וכל קושי ראייה אחר, ראשית יש לבצע בדיקת עיניים מלאה. זו תכלול גם השוואה של גודל האישונים בתנאי חושך ואור, הרחבת אישונים (המתבצעת פעמים רבות בעזרת טיפות), בדיקת רשתית ובדיקה עצבית.

הגיעו אל רופא מומחה בתחום

כיוון שאי שוויון בין אישונים מופיע בילדות המוקדמת (לרוב לפני גיל שנה), רוב ההורים יוכלו לשתף בהתלבטויות שלהם את טיפת חלב ולקבל הסתכלות ראשונית נוספות. עם זאת, בדיקה זו אינה מספיקה וחשוב מאד במקרה של חשד להגיע אל רופא שזו המומחיות שלו כדי שיבצע בדיקה יסודית. בתום הבדיקה ייתכן שייקבע טיפול, כשזה יהיה שונה בין מטופל אחד לאחר, וזאת בשל האבחון.

ככלל, תחום הראייה הוא תחום שאין לזלזל בו ומומלץ לבצע בדיקות על פי המלצה, גם לפני שהילד יכול לדבר ולהתלונן בעצמו על קושי ראייתי. כיוון שהתפתחות הראייה בשנה הראשונה משפיעה על המערכת בהמשך החיים, חשוב מאד לבצע טיפול בזמן.


אופטיקה הלפרין איננה מספקת טיפול מסוג זה והמידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי