מדוע כל כך חשוב להרכיב משקפי שמש בארץ?

You are currently viewing מדוע כל כך חשוב להרכיב משקפי שמש בארץ?

מספיק מבט אחד בגבר לבוש החליפה המרכיב משקפי שמש שחורות בסרט ‘מטריקס’ על מנת לזהות את המראה הקשוח המרשים, זה שאין להתווכח עמו. בסרט אחר, משקפי שמש בעלי מסגרת עבה ורודה יוצרים את המראה השיקי המצודד. כמעט שכחנו זאת, אך הרבה לפני שמשקפי השמש הפכו לאמירה אופנתית, היה להם ייעוד חשוב בהרבה – הגנה על העיניים מפני קרני השמש וסינון האור המסנוור בזמן הנהיגה. אז מדוע כל כך חשוב להרכיב משקפי שמש במיוחד בישראל?


הכירו את קרני ה-UV

כולנו שמענו בצורה זו או אחרת את העובדה כי לקרני השמש יש סוג מסוים של קרינה. אך האם ידעתם כי קיימים שני סוגים?
הראשון הוא קרניים מסוג A, הכוללות את אותה הקרינה שמסייעת לגוף להשתזף על חוף הים.
אף על פי שגם קרינה זו מסוכנת, עליכם להתגונן במיוחד דווקא מקרניים הפולטות קרינה מסוג B, שאורך הגל שלה קצר יותר, אך היא מגיעה לשכבות העמוקות ביותר בעור.
לכן, לפני שאתם רוכשים את משקפי השמש האופנתיים האהובים עליכם, שאלו את המוכר או חפשו את התווית המעידה על כך שהמשקפיים מגנים עליכם משני סוגי קרינת ה-UV.


מה הסיכונים הבריאותיים העשויים להיגרם לעיניים ללא משקפי שמש?

ללא הגנה מתאימה, העיניים שלכם חשופות לקרני ה-UV, ותופעות פיזיות רבות כמו כוויות בקרנית, קטרקט ואף גידולים בעפעפיים קשורות ישירות לנזקי השמש הקופחת.
הכוויות מוכרות במיוחד למי שיוצאים לטיולי סקי, שהטמפרטורות הנמוכות מטעות בהם ואנו שוכחים להרכיב משקפי שמש. למעשה, קרני השמש מוחזרות במלואן על ידי הקרח והשלג, ונזקים קצרי טווח עלולים להיגרם לעין. נזקים לטווח יותר ארוך נגרמים בעקבות חשיפה לשמש לאורך זמן או במבט ישיר לכיוונה – ועלולים ליצור כוויה שתישאר לאורך זמן.


בעיות עיניים חמורות יותר שעלולות להיגרם בשל חשיפה ישירה לקרני השמש

בעיות עיניים נפוצות נוספות הן הקטרקט או מצב שבו עדשת העין נעשית עכורה בחלקה. המצב פוגע בראייה ולרוב נפתר באמצעות ניתוח. אם ניתן להימנע מקטרקט באמצעות שמירה על העיניים, הרי שניתן גם לחסוך ניתוח מיותר. מחלה נוספת העשויה להיגרם בעקבות קרני השמש היא רקמה הצומחת על פני העין, ומעבר לבעיית הראייה יוצרת גם פגמים אסתטיים. גם מחלה זו ניתנת לטיפול באמצעות ניתוח מתאים שבו הרקמה מוסרת בעדינות. כל אלה יכולים להיחסך מכם באמצעות שימוש במשקפי שמש.


ומה עם החורף הישראלי?

השמש הישראלית, שאינה יודעת מה ההבדל בין חורף לקיץ, עדיין ממשיכה להפיק קרינה המסכנת את העיניים שלנו – גם בחורף.
במיוחד בזמן הנהיגה, בימים שבהם הכביש רטוב אך קרני שמש שובבות מציצות מבעד לעננים, הקרניים מוחזרות מהשלוליות על הכביש הרטוב. כך הן עלולות לסנוור אותנו, להסיח את הדעת או למנוע מאתנו לראות סכנה מתקרבת.

לסיכום, גם בקיץ וגם בחורף, מצאו משקפי שמש בעלי זגוגיות עדינות יותר, המסננות את הקרינה ותורמות הן לבריאות העין והן לביטחונכם האישי בדרכים.