למה נפגעת הראייה לטווח הקרוב בגיל מבוגר

יכולת הראייה של האדם הולכת ונחלשת בהגיעו לגיל מבוגר. כדאי לדעת כי בעיות ראייה ובמיוחד פגיעה ביכולת הראייה לטווח הקרוב הן תופעות שכיחות בקרב בני הגיל השלישי. אך בעידן המודרני בו אנו חיים ניתן לראות פגיעה ביכולת הראייה כבר בקרב האוכלוסייה שמגיעה לגיל 40. הסיבות לפגיעה ביכולת הראייה לטווח קרוב בקרב הגילאים המבוגרים נובעת מסיבות שונות כגון יובש בעיניים, התפתחות קטרקט, ניוון מקולרי במרכז הראייה כתוצאה מהגיל, סוכרת, והתפתחות מחלות הפוגעות בעצב הראייה, לדוגמה גלאוקומה.

ראייה לקויה לטווח הקרוב

כאמור, הראייה לטווח הקרוב נפגעת עם הגיל, במיוחד בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי. הסיבות לכך מגוונות ולכן נדרש אבחון מקצועי על ידי רופא עיניים או אופטומטריסט. בבדיקה בוחנים את יכולת הראייה לטווח הקרוב והרחוק כאחד, ומבצעים בדיקות נוספות על מנת לאבחן את מקור הבעיה ולהמליץ על הטיפול הנכון, ובמידת הצורך יש להתאים משקפי ראיה עם עדשות מתאימות.

 

יש לציין כי בגיל מבוגר יש רבים הסובלים מתופעת יובש בעין או מדמעת יתר. התופעה נפוצה וידועה בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי, ונגרמת כתוצאה מייצור מופחת של דמעות ומשינוי בהרכב הדמעות. לכן, חשוב להימנע מעישון הגורם ליובש בעין, ויש להימנע מגורמים מגרים כמו אבק, מישיבה ממושכת במיזוג אוויר ומגורמים נוספים. לרוב, ניתן לטפל בבעיה באמצעות תכשירי תחליפי דמעות המוסיפים לחות לעין, מריחת ג’ל או משחות שומניות ובמקרים קיצוניים ניתן לחסום את תעלות הניקוז.

 

תופעה שכיחה נוספת המאפיינת את הגילאים המבוגרים היא קטרקט, מחלה נפוצה הגורמת לעכירות עדשת העין. כדאי לדעת כי למעלה מ- 40% מאוכלוסיית הגיל השלישי סובלים מקטרקט וכיום ניתן באמצעות ניתוח לייזר או ניתוח כירורגי להשתיל עדשות מולטיפוקל אשר מבטלות את הצורך למשקפי ראייה.

 

גורם נוסף לפגיעה בראייה לטווח קרוב הוא ניוון מקולרי (AMD), תופעה הנגרמת בגלל צמיחת כלי דם פתולוגיים מתחת לרשתית. ניתן לטפל באמצעות תזונה מרובת ויטמינים, טיפולי לייזר, זריקות אביסטין והתאמת משקפי ראיה עם עדשה אופטית.

 

כמו כן, יש הסובלים מגלאוקומה הפוגעת בעצב הראייה כתוצאה מעליה בלחץ התוך עיני. גלאוקומה גורמת לירידה ביכולת הראייה וללא טיפול מקצועי עלולה המחלה להביא עד לכדי עיוורון. לכן, מומלץ לגשת לבדיקה אצל אופטומטריסט מומחה לפחות פעם בשנה מגיל 60 ומעלה.

בעיות רוחק ראייה

בעיית רוחק הראייה היא הנפוצה ביותר בגיל מבוגר ולמעשה זהו תהליך טבעי הנגרם מגיל 40 ואילך. תופעת רוחק הראייה נגרמת כתוצאה מהידרדרות איטית של יכולת מיקוד הראייה, ולכן רבים מתקשים לראות מספרים קטנים או לקרוא טקסטים עם אותיות קטנות. התאמת משקפי ראיה על ידי אופטומטריסט מומחה, לאחר אבחון מקצועי, מסייעת להתגבר על הבעיה ומשפרת את איכות החיים.

 

לכן, חשוב מגיל 40 ואילך לגשת לבדיקה שנתית אצל אופטומטריסט ומומלץ לשלב בתזונה ויטמינים מסוג A, C ו- E, אבץ, וירקות כמו עלים ירוקים שונים וירקות צהובים כמו פלפל.


המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי