כל מה שרציתם לדעת על ציפויים לעדשות

מי שביקר לאחרונה בחנות משקפיים, מצא עצמו ודאי מבולבל לא מעט – בכל הקשור לעדשות המשקפיים, הרי שישנן אפשרויות רבות ומגוונות כיום, ובמיוחד בהשוואה לעבר, אפשרויות איכותיות ובעיקר גם בלתי שבירות.

 

קיימים סוגים שונים של ציפויים לעדשות. הציפויים נבדלים אלה מאלה במראה שלהם, באיכות שלהם, וגם ברמת החזר קרני האור מהעדשה. ציפוי מוצלח לעדשות הינו כזה העשוי מחומרים איכותיים וממספר שכבות. ציפוי טוב לעדשה הינו כזה שיגן עליה לאורך זמן ויאפשר לעדשה להחזיק מעמד במשך תקופה ארוכה.

 

הקפדה על בחירת ציפוי מתאים לעדשה משפיע על ביצועי המשקפיים ועל הראייה. באילו סוגי ציפויים מדובר? הנה, התשובה.



סוגי ציפויי העדשות המוצעים כיום

  • ציפוי אנטי רפלקס – ציפוי עדשות מסוג זה כולל מספר שכבות דקות מאד, שכבות מיקרוסקופיות, המצליחות לבטל את ההשתקפות המגיעה מהחזית וכן ממשטח העדשות האחורי. בזכות האופן שבו הוא מורכב, הופך הציפוי הזה את העדשות לבלתי נראות, שכן האור איננו משתקף בהן (בניגוד לעדשות אחרות, ללא ציפוי כזה) ואין בוהק על העדשה, הנגרם פעמים רבות בשל החזר האור. עדשות עם ציפוי אנטי רפלקס מתאימות לכל תנאי הראייה, לרבות לראיית לילה, לראיית יום וגם למצבים בהם ישנם תנאי חושך. הן מתאימות לקריאה וכן גם לאלה הנוהגים לעבוד שעות רבות מול המחשב. הציפוי מתאים לכל סוגי העדשות ובמיוחד לעדשות בעלות מספר גבוה.
  • ציפוי מגן מפני שריטות – עדשות המשקפיים, ולאור השימוש הרב במשקף, עשויות להישרט במשך הזמן. ציפוי המגן עליהן מפני שריטות, מבטיח למשתמש עדשות עמידות למשך זמן רב. מדובר בציפוי מובנה, ההופך את העדשה לקשיחה יותר ולכן גם לעמידה יותר. הציפוי מגן עליה מפני נפילות וגם במקרים בהם עשויות להיגרם שריטות בשל ניקוי לא נכון של העדשה. חשוב לזכור שלמרות איכותו של הציפוי ויכולתו להגן על העדשות, כדי לשמור על המשקפיים ולהגן עליהם, יש לאחסן אותם בנרתיק מיוחד כשהם אינם בשימוש. בנוסף, יש לנקות אותם בעזרת בד עדין וגם נוזל המספק הגנה נוספת לעדשה.
  • ציפוי מגן מפני אדים – הצטברות של אדים על עדשות המשקפיים עשויה לפגוע בראייה וגם להגביל אותה באופן משמעותי. ציפוי המגן מפני אדים מונע את היווצרות אדים על פני העדשה ושמירה עליה גם במצבים בהם עוברים מסביבה קרה לסביבה חמה, במצבים בהם עוסקים בפעילות גופנית הגורמת לעיתים בשל התחממות הפנים להיווצרות של אדי מים על העדשות ועוד.
  • ציפוי מגן מפני קרינה – ציפוי מיוחד זה עוזר לחסום את קרני השמש המסוכנות. הציפוי מאפשר לעדשות המשקפיים להגן על העיניים ולמנוע את חשיפתן לקרינה אולטרה סגולה. חשיפה העיניים לקרינה זו יכולה לגרום לעין לנזקים חמורים, לקטרקט ואפילו לפגיעה ישירה ברשתית העין. הציפוי הינו כמעין שכבת מגן מיוחדת מפני קרני UV, ההופך בדרך כלל את עדשות המשקפיים לכהות יותר. ניתן למצוא כיום עדשות משקפיים הכוללות הגנה זו ללא הצורך בציפוי המיוחד.