כיצד רוכשים משקפי ראייה בפעם הראשונה?

המהפכה הטכנולוגית אמנם הפכה את חיינו לקלים הרבה יותר, אולם יש לה מחיר. אנחנו מבלים זמן רב מול מסכי הטלוויזיה, המחשב והסמארטפון, לעתים קרובות כשחשוך מסביב. לדבר יש אפקט מצטבר על הראיה שלנו, אף על פי שחלק מבעיות הראייה הן תוצר של פגם גנטי. מחקרים מצאו, למשל, קשר בין רמת ההשכלה לבין הרכבת משקפיים. אצל ילדינו הבעיה חמורה עוד יותר, אם משום שהעיניים שלהם חשופות לפגיעה בשלבי ההתפתחות, ואם משום שמגיל צעיר יותר הורגלו לשבת מול המסך.

 

עם זאת, אין צורך לחשוש מפני ירידה בכושר הראייה. היום יותר מתמיד, משקפיים הם כלי עזר מדויק ונוח ואפילו אביזר אופנתי. התחרות בשוק היא רבה והמבחר גדול, כך שכל אחד יכול למצוא את הזוג המתאים לו. ישנם מספר סוגים של משקפי ראייה: משקפיים לרחוק (לנהיגה, למשל), משקפיים לקרוב (לקריאה, למשל) ביפוקל (שניהם יחד) ומולטיפוקל (עדשות רב מוקדיות). לכל זוג עדשות אפשר להתאים מסגרת שונה, כך שתתאים לתווי הפנים שלכם.


בדיקת ראייה

אם אתם חושדים שמשהו אינו כשורה בראייה שלכם, פנו לאופטומטריסט הקרוב לביתכם ובקשו לבצע בדיקת ראייה. לרופא עיניים יש לפנות בעיקר כשיש חשד לבעיה תורשתית בעיניים, אם כי מומלץ לבקר אצלו מדי פעם לבדיקה שגרתית. ברוב החנויות עלות הבדיקה תתקזז עם עלות קניית המשקפיים, לכן חשוב לבדוק שהיא מציעה מסגרת שאתם אוהבים. חשוב גם לבצע את הבדיקה כיאות ולא לזלזל בה. אם תרכיבו משקפיים שאינם מתאימים התוצאה עלולה להיות גרועה עוד יותר, ולגרום לכם כאבי ראש ועייפות.

 

אצל ילדים, רק רופא עיניים מורשה לבצע בדיקת ראייה עד גיל 10. כל הילדים עוברים בדיקה ראשונה בגיל 6 בבית הספר, וחשוב מאוד להישמע להמלצות הרופא. כמבוגרים לא יקרה דבר אם תחליטו להסתדר עם קוצר הראייה שלכם, אולם אם תזניחו את ילדיכם – ראייתם עלולה להיפגם, מאחר שהם נמצאים בשלבי ההתפתחות. מומלץ גם לפתור בעיות מורכבות כמו פזילה בשלבים מוקדמים, טרם תחילת גיל ההתבגרות ורכישת המודעות העצמית הנלווית לו.


עדשות ומסגרת

בחרו סוג עדשה איכותית והגנו עליה בעזרת ציפוי אנטי רפלקס, הגנה משריטות ומקרינת השמש ומסגרת חזקה. עדשה בלתי מוגנת תישרט מהר מאוד, מה שעלול לגרום לכם כאבי ראש, לעלייה במספר המשקפיים ואפילו לפזילה. ודאו שלעדשות יש אחריות לפחות לשנה, כמו גם למסגרת. מסגרות חזקות, קלות ונוחות מתחילות ממחיר של כ-300 ש”ח, כשמותגים עולים הרבה יותר, כמובן (אם כי אינם בהכרח איכותיים יותר).

 

בשלב ראשון אין טעם לשקול ניתוח עיניים, מאחר שניתן לבצעו רק כשהמספר מתייצב, לאחר כמה שנים. כמו כן, אל תתלהבו מהאופציה של עדשות מגע. עדשות הן אביזר מציק, יקר ונוטה להיעלם. השקיעו בזוג משקפיים טוב שתאהבו ללכת אתו לכל מקום, והרכיבו עדשות מגע רק לאירוע מיוחד או לבילוי.


המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי.