כיצד לשמור על העיניים?

העיניים הן איבר החישה העיקרי בו נעזרים אנשים על מנת לפעול בחיי היומיום. כתוצאה מכך, לעיתים קרובות נדרשות העיניים לתפקד תחת תנאים קשים, בעוד העומס המופעל עליהן עלול לפגום בבריאותן ובתפקודן המיטבי. לכן, קיימת חשיבות מרובה לשמירה על העיניים מפני מפגעים שאליהם הן חשופות, וכך ליהנות מאורח חיים תקין ובריא.

 

כמה פעמים מיצמצת היום?

פעולת המצמוץ הינה חיונית לשמירה על לחות העין, ומונעת את התייבשותה. בנוסף לכך, המצמוץ מסייע בהרחקת גורמים זרים מהעין כמו אבק, גרגרי חול או לכלכוך. אמנם מדובר בפעולה אוטומטית (אינסטינקטיבית) המבוצעת על ידי הגוף, אך בפעילויות יומיומיות מסוימות חשוב לתת את הדעת על המצמוץ ולבצעו במכוון. לדוגמא, כאשר צופים זמן רב במכשירים אלקטרוניים כמו מחשב או טלוויזיה, ובשעת עבודה מאומצת עם פריטים קטנים כמו תפירה, חיווט או צורפות.

 

לשמור על העיניים מהשמש

חשוב לדעת כי קרינת השמש אינה מסוכנת לעור בלבד אלא גם לעיניים. הקרינה עלולה לגרום לבעיות ברשתית, לזרז הופעת קטרקט ואף לגרום לגידול ברקמות העין. לכן, בכל יציאה ממושכת החוצה, וגם בימי החורף, מומלץ להרכיב משקפי שמש איכותיות בעלות חסימה לקרינה אולטרה סגולה (UV).

 

שמירה על העיניים בעידן הדיגיטלי

החיים כיום מוצפים במכשירים דיגיטליים שונים, החל בעבודה ממושכת מול המחשב, דרך צפייה במסרונים והתכתבות במכשירי נייד חכמים, ועד לצפייה במסכי טלוויזיה בשעות הפנאי. מסכים דיגיטאליים בוודאי אינם מיטיבים עם העיניים, ואילו עבודה מאומצת וממושכת בעיקר מול המחשב עלולה להוביל לבעיות בריאות שונות, כגון ירידה באיכות הראייה, יובש ואדמומיות בעיניים, וכן כאבי ראש, צוואר ועייפות כללית.

 

ניתן לצמצם את הנזקים שגורמים מכשירים אלו על ידי ניקוי המסך מכתמים ואבק, ויצירת סביבת עבודה בעלת תאורה אחורית או עילית שאינה מסנוורת, תוך מתן עדיפות לתאורה טבעית. כמו כן, יש לשמור על מרחק של כחצי מטר מהמסך, כשהשליש העליון שלו אמור להיות בגובה העיניים, ומומלץ לעבוד עם פונטים גדולים על מנת שלא לאמץ את העיניים. כאמור, חשוב גם לזכור למצמץ לעיתים תכופות. מעבר לכך, יש לדאוג להפסקות עבודה של כדקה בכל עשרים דקות, ובהן יש להפנות את המבט מהמסך אל אובייקט מרחוק יותר. לבסוף, מי שמרכיב עדשות יכול בימינו לרכוש עדשות מיוחדות שמותאמות לעבודה מול מסך דיגיטאלי.

 

קריאה נכונה לעיניים

גם קריאה חשוב לבצע בתנאים מתאימים לעין, הדומים בדרישותיהם לאלו של עבודה מול מסך מחשב. יש להקפיד על תאורה אחורית או עילית הקרובה לתאורה טבעית, למצמץ באופן תכוף ולעשות הפסקות בכל רבע שעה.

 

תזונה נכונה לעיניים

חשוב לדעת שקיימים מספר סוגי מזונות שאכילתם השוטפת מסייעת לשמירה על בריאות העין, ואף על חדות הראייה. מדובר במזונות עשירים בוויטמין A, המכונה גם בטא קרוטן, אשר תורם לאיכות הראייה ומונע התפתחות תופעת עיוורון לילה. ויטמין זה מצוי בגזר, בבטטות ואגוזי מלך. כמו כן, מומלץ לצרוך מזונות עשירים בוויטמין C שמונע מחלות עיניים רבות, וויטמין E המצוי בבוטנים, מנגו ופיסטוקים המונע קטרקט .

בדיקת עיניים

מלבד האמור לעיל קיימים עוד מגוון אמצעים יעילים לשמירה על העיניים, כמו הקפדה על היגיינה למרכיבי עדשות מגע, הקפדה על ניקוי העיניים מאיפור לפני השינה, וחבישת משקפי מגן למי שעוסקים בעבודות המזיקות לעיניים כמו ריסוס, ריתוך או צביעה. יחד עם זאת, גם שמירה על כל ההמלצות אינה מבטיחה לחלוטין עיניים בריאות, מאחר שמדובר באיבר רגיש הנוטה לאבד מחדותו עם השנים. לכן, חשוב לגשת אחת לשנה לבדיקת עיניים מקיפה, על מנת להבטיח את בריאותן ותקינותן.