יובש בעיניים אצל ילדים

האם הסמארטפון אשםיובש בעיניים, ובמיוחד כשמדובר בילדים, יכול להיות מטרד של ממש. תחושת הצריבה וכן חוסר הנוחות הנלווים ליובש הופכים את היובש עצמו לבעיה רצינית עבור מרבית הילדים הנוטים לסבול מכך, כזו המצריכה פתרון רפואי לעיתים.


למה זה קורה?

יובש בעיניים אצל ילדים הוא תופעה שכיחה, במיוחד בשנים האחרונות. הדבר קורה לרוב בשל ירידה בכמות הפרשת הדמעות, בין אם בשל שינוי בהרכב שלהן המוביל לכך או באיכות שלהן. במקרים מסוימים היובש מופיע לאור בעיה בפעילותם של העפעפיים, הגורמת לאידוי מוגבר של הדמעות ובכך גם ליובש רב בעיניים. הנזק לעיניים בעקבות היובש הוא רב מאד, והוא בא לידי ביטוי בחלקה הקדמי של העין עצמה – בקרנית ובלחמית. מדובר לרוב ביובש שאליו נלוות תחושות לא נעימות נוספות, כמו צריבה בעין ואי נוחות. במקביל סביר שתופיע גם אדמומיות ותיתכן שתהיה גם ירידה באיכות הראייה.

כדי להתמודד עם תופעת היובש בעיניים אצל ילדים, חשוב לבחון תחילה את הסיבות הישירות לכך: האם מדובר בגורמים שנמצאים בשליטתנו הישירה או שמא גורמים שאינם בשליטה כמו דלקות, מחלות ילדים למיניהן או בעיות רפואיות אחרות.

במחקר שבוצע בשנת 2014 בקוריאה, מחקר שהתמקד בנושא עיניים יבשות אצל ילדים, נמצא כי אחת הסיבות העיקריות לכך הוא השימוש בסמארטפון, הנפוץ כל כך בעולם המערבי ובמיוחד בקרב הצעירים. המחקר בחן ילדים ב-2 קבוצות גיל: גילאי 6 עד 8 וגילאי 9 עד 11. חלק מהילדים היו עירוניים (גרו בעיר) הגיעו מהכפר. המחקר גילה שלמעלה מ-8 אחוז מהילדים העירוניים סבלו מעין יבשה, וזאת בהשוואה לכמעט 3 אחוז מהילדים שהגיעו מהכפר וסבלו מאותה תופעה. הסיבה לכך, כך לפי המחקר, קשורה לשימוש היתר של הילדים העירוניים בטלפונים החכמים, העומד על שיעור של 61.3 אחוז לעומת 51 אחוז בקרב הילדים הכפריים. הדבר ניכר גם בקרב קבוצת הילדים הבוגרת יותר, שבה למעלה מ-9 אחוז סבלו מעיניים יבשות, בעוד שבקבוצה הצעירה סבלו מכך רק 4 אחוזים.

אז מה עושים?

המחקר הראה קשר ישיר בין השימוש בסמארטפון לתופעת העיניים היבשות בקרב ילדים. הפסקת השימוש במכשיר הביאה לשיפור משמעותי בסימפטומים הנלווים לתופעה, ולכן זוהי ההמלצה הרווחת. כשמדובר בילדים, מומלץ לעודד אותם לעסוק בפעילויות אחרות מחוץ לבית, ולהמעיט את השימוש במכשיר הטלפון החכם שלהם בכל עת. כדאי להימנע מלתת לילדים צעירים את המכשיר ולנסות לאחר את תחילת השימוש בו עד כמה שניתן. חשוב מצדם של ההורים להגביל את השימוש במכשיר ואף לשמש עבור הילדים דוגמא להימנעות משימוש תכוף בו. כדאי לעשות זאת במסגרת המשפחתית הכוללת ולהירתם לעניין בהרכב מלא.

אם הילדים ממשיכים לסבול מעיניים יבשות למרות ההפחתה בשימוש במכשיר, חשוב לפנות לרופא עיניים מקצועי כדי לבחון את הסיבות למצב. הרפואה מציעה פתרונות יעילים מאד לסובלים מהבעיה, כאלה שיכולים לעזור לילדים להתמודד איתה בקלות רבה מבלי שיצטרכו לסבול מחוסר הנוחות הנלווה ליובש


הערה: אופטיקה הלפרין איננה מספקת טיפול מסוג זה והמידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי