כיצד הרכבת משקפיים יכולה לסייע בראיונות עבודה

You are currently viewing כיצד הרכבת משקפיים יכולה לסייע בראיונות עבודה

האם יש קשר בין הנראות להצלחה שלך בראיונות עבודה? התשובה המדעית היא כן. יתרה מכך, בשנים האחרונות פורסמו מספר מחקרים המוכיחים כי הרכבת משקפיים עלולה בהחלט לעזור לסיכויים שלך בראיון עבודה


במספר מחקרים שונים ובלתי-תלויים ברחבי העולם נמצא שוב ושוב כי אנשים המרכיבים משקפיים נתפסים כחכמים יותר, אמינים יותר, חרוצים וכנים יותר בהשוואה לאלו שאינם מרכיבים משקפיים.

 

ראשית, חשוב לדעת כי הקשר העובדתי בין אינטליגנציה למשקפיים אינו מקרי במבחן המציאות. מחקר בריאות “גוטנברג” (Gutenberg Health Study) שפורסם בשנת 2012 בנושא אופתלמולוגיה (רפואת עיניים), מצא כי אנשים שמרכיבים משקפיים הם למעשה יותר אינטליגנטים, בממוצע – באופן אובייקטיבי.

 

מחקר מקיף במיוחד שפורסם ב-2018 ע”י אוניברסיטת אדינבורו (University of Edinburgh) בדק 300,000 בני אדם בין הגילאים 16 ועד 102 בבריטניה. נמצא כי אנשים בעלי אינטליגנציה גבוהה יותר היו בעלי סיכוי של למעלה מ-30% להכיל גנים (גנטיקה) המצביעים על כך שהם יזדקקו למשקפיים.

 

הסניגור הפלילי האמריקאי הידוע, הארווי סלוביס, אמר בראיון כי לדעתו “משקפיים מרככים את המראה של הנאשמים, כך שהם לא נראים מסוגלים לבצע פשע”. סלוביס העיד בעצמו כי “ניסיתי מקרים שהיו בהם כמות אדירה של ראיות [נגדם], אבל הלקוח שלי הרכיב משקפיים וזוכה [במשפט]. המשקפיים יוצרים סוג של הגנת חנונים סמויה, כזו שלא מדברים עליה”.

 

ואכן, במחקר שפורסם בשנת 2008 על ידי כתב העת האמריקני לפסיכולוגיה משפטית (American Journal of Forensic Psychology) נטען כי חברי מושבעים בבתי משפט יהיו פחות קשוחים עם נאשמים המרכיבים משקפיים מאשר כאלו שאינם מרכיבים משקפיים.


למראה פורמלי – הרכיבו משקפיים עם מסגרת

משקפי מסגרת ידועים בתור משקפי ה”חנון” הקלאסיים. המגזין האירופאי לפסיכולוגיה חברתית פרסם במחקרו שכאשר הוצגו תמונות של גברים המרכיבים משקפיים, המשתתפים קישרו את הגברים עם תחום עיסוק הקשור ברמות אינטליגנציה גבוהות. למשל: רופא, עורך דין או פרופסור.

 

משערים כי הסיבה לכך יכולה להיות טמונה בכך שמרכיבי המשקפיים נוטים להשתתף פחות בפעילויות מחוץ לבית ולהישאר ספונים זמן רב יותר בחללים סגורים, כגון ספריות או חדרים, ללמוד טוב יותר ולהשיג ציונים טובים יותר במבחנים ובעבודה משרדית. כמו כן, מרכיבי משקפיים מזוהים יותר עם קריאה מרובה – למשל, שימוש במשקפי קריאה עקב רוחק ראייה (היפראופיה).

 

בנוסף לכך, אנשים המרכיבים משקפי ראיה או נתפסים בתור מיוחדים יותר. על פי מחקר שפורסם ב-2011 בכתב העת השוויצרי לפסיכולוגיה (Swiss Journal of Psychology) – אנשים אלו נוטים לקשר עין רב ומתן תשומת לב כללית טובה יותר.

 

לפי המידע שלעיל, מתעוררים שני מצבים בהם מומלץ להרכיב משקפיים עם מסגרת מלאה:

  1. כאשר מגיעים לראיון עבודה שבו המראיינים מרוכזים בהערכת האינטליגנציה של המרואיין.
  2. פגישות בהן אתם רוצים להיות במרכז תשומת הלב וליצור קשר עין משמעותי עם אנשים.

למראה אטרקטיבי – הרכיבו משקפיים ללא מסגרת

הבעיה העיקרית בהרכבת משקפיים עם מסגרת מלאה היא החשש להיתפס כפחות מושכים וחביבים. בהשוואה להרכבת משקפיים עם מסגרת מלאה, הרכבת משקפיים ללא מסגרת גורמת לנו להיראות מושכים יותר, בנסיבות חברתיות או לצרכי דייטים וזוגיות.

מצבים בהם מומלץ להרכיב משקפיים ללא מסגרת:

  1. אינטראקציה עם לקוחות: כדי לבנות אמון במערכת יחסים וכדי להראות הבנה רבה בנושא מסוים.
  2. ניהול אנשי צוות הדורש איזון בין כישורים חברתיים לידע הדרוש לניהול היררכיה ארגונית.

למראה ורסטילי – הרכיבו עדשות מגע

מחקרים מסוימים מעידים על כך שאנשים המרכיבים עדשות מגע נראים מושכים יותר, בהשוואה לאנשים שמרכיבים משקפיים. שני המצבים המתאימים ביותר להרכבת עדשות מגע הם: כאשר רוצים לבקש העלאה במקום העבודה, ובאירועים חברתיים הקשורים למקום העבודה.

לפיכך, אנשים המרכיבים משקפי ראייה או עדשות מגע יכולים לבחור ללהטט ביניהם בהקשר למצבים והאירועים שהם נמצאים בהם בחיי היומיום ובכך ליהנות מהתוצאות הטובות ביותר בהתאם למצב.


משמעותה של צורת המשקפיים

במחקר שנערך ע”י כתב העת הרומני ללימודי פסיכולוגיה (Romanian Journal of Psychological Studies) המשתתפים התבוננו בתצלום פנים של אדם המרכיב משקפיים מרובעים או ללא משקפיים, והעריכו את עיסוקו. התוצאות הצביעו על כך שפנים עם משקפי ראייה עשויים להיתפס כשל אדם בעל מעמד גבוה, במיוחד כאשר המשקפיים מרובעים ולא עגולים.

בשורה התחתונה, נמצא קשר סיבתי מובהק בין הרכבת משקפיים בעלות מסגרת מרובעת לבין הצלחה בהשגת משרות הדורשות יכולות אינטלקטואליות גבוהות כגון ניהול, מחקר ולימוד.