ההיסטוריה של משקפי הראייה

You are currently viewing ההיסטוריה של משקפי הראייה

כל מה שמעניין וחשוב לדעת על ההיסטוריה של משקפי הראייה בכתבה שלפניכם

משקפי ראייה, המהווים כיום אביזר חיוני המותאם באופן פרטני לכל אדם המתמודד עם לקות ראייה לא היו כאן מאז ומתמיד. למעשה, עד למאה ה-15, אנשים שהתמודדו עם בעיות ראייה כאלו ואחרות, נדרשו לחיות ולתפקד עם ראייה מטושטשת אשר הלכה ונחלשה עד לכדי עיוורון מוחלט.

 

המצאת המשקפיים

השימוש הראשוני של האנושות בעדשות זכוכית נעשה אומנם כבר בשנת 300 לפני הספירה, אך מטרת השימוש הייתה בעיקר לצורכי הצתת אש.

 

העדויות ההיסטוריות יודעות לספר שבשנת 1290 (המאה ה-13 לספירה), נזיר איטלקי בשם אלסנדרו דלה ספינה וידידו הפיזיקאי סלבינו דלי ארמטי, ערכו סדרה של ניסויים אופטיים במסגרתם הם החלו לעשות שימוש בעדשות זכוכית לצורכי הרכבת משקפיים, מה שלימים הפך להיות עדשות מגע אותן אנו מכירים כיום.

 

ניסויים אלו, על פי העדויות ההיסטוריות (הדי עמומות יש לציין), הובילו לייצור משקפיים אשר צוידו בעדשות קמורות והם נועדו בעיקר למי שסבל מרחוק רואי. במהלך הניסויים אותם ערכו דלה ספינה ודלי ארמטי, הם פצעו את עיניהם לא מעט, אך הנזקים אותם הם ייצרו לעיניהם במסגרת הניסויים הובילה אותם למסקנה כי ניתן להגדיל את הופעת אובייקטים באמצעות הסתכלות מבעד לזכוכית קמורה.

 

על אף הסיפור המעניין אודות הניסויים האופטיים של דלה ספינה וידידו הפיזיקאי דלי ארמטי, העדות הכתובה הראשונה להמצאת המשקפיים המתקנות קוצר ראיה פורסמה רק בשנת 1604 על ידי יוהנס קפלר, אסטרונום גרמני, וזאת במסגרת מחקרו על אופטיקה ואסטרונומיה. במחקר זה, מופיע הסבר מדויק לסיבת תיקון ליקויי ראייה מסוג קוצר ראייה באמצעות עדשות קמורות וקעורות, כאשר על פי המחקר, העדשה הדו –קעורה הומצאה בשנת 1451 על ידי ניקולס מקוסה. יחד עם זאת, לא ידוע בוודאות מהי השנה בהו הומצאו המשקפיים לקוצר ראי, אך על פי העדויות ההיסטוריות השונות הדבר נעשה במהלך המאה ה-15.

 

המשקפיים לאורך ההיסטוריה

המצאת הדפוס (אף היא במהלך ה-15) הובילה לכך שיותר ויותר אנשים נדרשו ונזקקו למשקפי קריאה. כ-200 שנה לאחר מכן, עם הופעת העיתונות במאה ה-17, החלו להימכר משקפי קריאה בקרן הרחוב, בה מכרו גם עיתונים לקהל הרחב.

 

במרוצת השנים שבין המאה ה-15 למאה ה-17, משקפי הראייה והקריאה הפכו לאחד מסמלי ההשכלה. רבים מבני האצולה והמעמד הגבוה באותם שנים, צוירו כאשר הם מרכיבים משקפיים. יחד עם זאת, במדינות מסוימות, כגון: צרפת ואנגליה של אותם שנים, השימוש במשקפיים נעשה רק בחדרי-חדרים וזאת מכיוון שהם נחשבו לפריט שלא יאה לעשות בו שימוש בפומבי. ראייה לכך, אנו מוצאים במשקף הבודד אשר היה מחובר לשרשרת ובו נעשה שימוש רק לפרקים ולרגעים קצרים, כאשר אדם מסוים היה נדרש לקרוא או לבדוק ולבחון משהו מקרוב.

 

משקפיים במהלך המאה ה-20 ועד היום

במרוצת המאה ה-20, המשקפיים הפכו לאביזר חיוני והכרחי לכל אדם המתמודד עם לקות ראייה, כאשר השימוש במשקפיים הפך לנחלת כלל האנשים הנדרשים לתיקון ראייתם. אף על פי שלאורך המאה ה-20 הומצאו גם עדשות מגע המייתרות את השימוש במשקפיים, משקפי ראייה ממשיכים להוות את האביזר הנפוץ והפופולרי ביותר בקרב נשים וגברים (בכל גיל) הנדרשים לתיקון ראייה.

 

מבין הדמויות הממושקפות המפורסמות ביותר בהיסטוריה ניתן לציין את המוסיקאי ג’ון לנון (הביטלס), הזמר אלטון ג’ון, המנהיג ההודי מהאטמה גנדי, מייסד ‘אפל’ סטיב ג’ובס, שחקן ובמאי הקולנוע וודי אלן, זמר הרוק באדי הולי, מפתח ‘חלונות’ ביל גייטס ושחקן הקולנוע הפופולרי ג’וני דפ.