האם האנשים המשכילים מרכיבים משקפיים

You are currently viewing האם האנשים המשכילים מרכיבים משקפיים

הסברה הרווחת היא כי ככל שאדם חכם יותר, כך הסיכוי שהוא יסבול מקוצר ראיה גדול יותר. התכנסנו כאן על מנת לבחון סוגיה זו ולנסות להבין האם ישנו קשר לשעות הלימוד והקריאה ובין קוצר הראיה ממנו הם סובלים.

מחקרים רבים מנסים לאושש או להפריך את הטענה כי ככל שאדם משכיל יותר, (דהיינו לומד מספר רב של שעות במהלך היום יום כשראשו ועיניו אל מול הספרים), כך סיכוייו להרכיב משקפי ראיה גדולים יותר. המחקר האחרון אשר בוצע בתחום, מצא קשר בין שנות הלימוד לבין קוצר ראיה דהיינו, ככל ששנות הלימוד רבים יותר, כך יש יותר אנשים אשר סובלים מקוצר ראיה.

 

הגנטיקה שלנו היא החשובה ביותר

גנטיקה היא נדבך חשוב בעובדה, או בצורך של אדם להרכיב משקפי ראייה. אין ספק כי הגנטיקה היא זו שתקבע ברבות השנים, האם אדם יזדקק למשקפי ראייה בשלב זה או אחר של החיים.
המטען הגנטי הוא שיקבע לרוב האם אדם יזדקק למשקפי ראיה לתיקון קוצר ראייה, אך היה וקוצר הראייה לא נתן אותותיו מסיבה זו או אחר, השקעה רבה בלימודים עלולה לגרום לתופעה להתפרץ.
במילים אחרות, השילוב בין מטען גנטי ובין השקעה מרובה בלימוד, היא שעתידה לאדם לסבול מקוצר ראיה ולהזדקק למשקפי ראייה.

 

למחקרים יש מה להגיד

ההשערות שהועלו במחקרים שבוצעו הן, כי קוצר ראיה קשורה באופן ישיר לאינטליגנציה של מרכיב המשקפיים דהיינו ככל ששנות ההשכלה גדולות יותר, כך הסיכוי להרכיב משקפיים הוא רב יותר.
מחקר נוסף אותו בצעו באנגליה מצא כי הגנטיקה היא שתקבע האם יזדקק אדם למשקפי ראיה על מנת לתקן קוצר ראיה, אך במקביל מספר שנות הלימוד הרב, הוא שיגדיל את הסיכוי להרכיב משקפי ראיה ולראיה, בוגרי אוניברסיטה אשר השלימו 17 שנות לימוד הרכיבו משקפיים במספר גבוה של מינוס אחד (מספר אשר מצריך הרכבת משקפי ראיה) בהשוואה לאלו שפרשו מבית הספר בגיל צעיר (16). במחקר המדובר השתתפו 67,798 גברים ונשים מאנגליה אשר מילאו שאלונים אודות השכלתם.

השערה ממחקרים קודמים הייתה, כי ככל שאנשים יושבים יותר שעות אל מול המחשב, כך הצורך שלהם במשקפי ראיה הולך וגדל ומשום שאנשים משכילים יושבים שעות ממושכות אל מול המחשב הם עתידים להרכיב משקפיים. בהתאם למחקר החדש פורסם כי על אף התוצאות אין לקבוע חד משמעית את הקשר והסיבה לקוצר ראיה ויתכן כי הצורך במשקפיים נובע מהחשיפה לאור טבעי.

לסיכום – על אף המחקרים הרבים שבוצעו ופורסמו אודות הקשר שבין רמת ההשכלה לבין הצורך בהרכבת משקפי ראיה, לא ניתן לקבוע חד משמעית כי הסיבה להרכבת משקפי ראיה נעוצה במספר שנות הלימוד אותו העביר מרכיב המשקפיים לתיקון קוצר הראייה.