מהן דלקות העיניים הנפוצות אצל ילדים?

You are currently viewing מהן דלקות העיניים הנפוצות אצל ילדים?

דלקות עיניים בקרב ילדים הן ברוב המקרים דלקות חיצוניות המסווגות למספר סוגי דלקות שחלק מהן נחשבות לדלקות מדבקות העלולות לחזור על עצמן. במאמר זה נסקור את הדלקות השונות 

מבין כל סוגי דלקות העיניים הנפוצות בקרב ילדים, דלקת הלחמית הינה הדלקת השכיחה ביותר. דלקת זו הנה דלקת חיידקית המלווה בהפרשה מוגלתית מהעין, כאשר בין יתר הסימפטומים הנלווים אליה נכללים: עין אדומה, מגדרת וכואבת.


דלקת לחמית היא ברוב המקרים דלקת עיניים ויראלית (נגיפית) מדבקת, אך במסגרת איבחונה מומלץ לבדוק האם מדובר בדלקת חיידקית או אלרגית. דלקת הלחמית אינה מובילה לפגיעה בראייה ברוב המקרים והטיפול בה נעשה באמצעות טיפול עיניים אנטיביוטיות ומשחות עיניים אנטיביוטיות, כאשר בנוסף לטיפול האנטיביוטי, קיימת חשיבות רבה לשמירה על היגיינת העיניים וניקוי העפעפיים. 

 

סוג נפוץ נוסף של דלקת עיניים בקרב ילדים היא דלקת עפעפיים. היא נובעת כתוצאה מסתימה או זיהום של בלוטות השומן המצויות על שפת העפעפיים. דלקת זו מתאפיינת בעיניים אדומות וצרובות ותחושה הולכת וגוברת של יובש בעיניים. במקרים מסוימים, דלקת עפעפיים עלולה להתפתח לשעורה חריפה, כאשר גם במקרים הקלים יותר, קרנית העין אינה במיטבה ולכן קיימת היתכנות לטשטוש בראייה. הטיפול בדלקת עפעפיים מתבצע באמצעות קומפרסים חמים על מקום הדלקת; זאת במטרה להמיס את השומן היבש. כמו כן, ניתן טיפול אנטיביוטי שמטרתו למנוע הידבקות של ילדים אחרים בדלקת. 

 

דלקת פחותה נפוצה הינה דלקת קרנית שאף היא נחשבת לדלקת מדבקת. בניגוד לשני סוגי הדלקות האחרים, דלקת זו הינה החמורה ביותר והיא מחייבת טיפול מיידי. אי-טיפול בזמן בדלקת קרנית עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לקרנית. דלקת זו עלולה להתפתח כתוצאה מהידבקות (ויראלית או מגע) ו/או מפגיעה בקרנית מגורמים חיצוניים.

 

הסימפטומים (תסמינים) לדלקת קרנית כוללים בין היתר הופעת כאב עז באזור העיניים, טשטוש בראייה ועיניים אדומות וצורבות. בשלבים המוקדמים של הופעת הדלקת, הטיפול בה מתבצע באמצעות נטילת אנטיביוטיקה בתדירות גבוהה, ובמקרים בהם הדלקת מחריפה – הטיפול כרוך גם באשפוז לצורך מעקב על מנת להימנע מגרימת נזק בלתי הפיך לקרנית. 

 

סוג שכיח נוסף של דלקת עיניים בקרב ילדים הינה דלקת עיניים אלרגית הנובעת כתוצאה מאלרגיה לתכשירים שונים ו/או לאבקני פרחים מסוימים. דלקת זו מתאפיינת בעיניים דומעות, תחושת גדר ומראה עיניים נפוחות ודבוקות לאחר שינה. הטיפול בדלקת זו מיושם באמצעות איתור המקורות האלרגניים והימנעות מחשיפה אליהם, וזאת בנוסף לשימוש בסטרואידים בחלק מהמקרים בהתאם להמלצותיו של רופא העיניים. 

 

 

כיצד להימנע מהידבקות בדלקת עיניים? 

כל סוגי דלקות העיניים הינם מידבקים, ולכן קיימת חשיבות רבה לשמירה על היגיינה וסטריליזציה. על מנת להימנע מהידבקות, חשוב להקפיד על כך שכאשר ילדכם חוזר מהגן או מבית הספר, לרחוץ היטב את ידיו, פניו ועיניו. במידה וילדכם נדבק בדלקת עיניים כזו או אחרת, הימנעו משליחת הילד למסגרת הלימוד. בביתכם, להקפיד על הפרדת המגבות והמצעים המשמשים את בני המשפחה.