בעיות עיקריות בעת בדיקת עיניים

You are currently viewing בעיות עיקריות בעת בדיקת עיניים

רופא עיניים מטפל בבעיות רפואיות הקשורות לעיניים, בשונה מאופטומטריסט, שתפקידו לאבחן בעיות ראייה ולהציע פתרונות אופטיים להתמודדות עמן, או להפנות לרופא עיניים במקרים בהם הוא מזהה שהגורם לליקוי הראייה הוא בריאותי. הבדיקות אותן מבצע רופא העיניים כוללות זיהוי בעיות רפואיות בעין ומתן טיפול או הפנייה לניתוח. רופאי עיניים מבצעים בדיקות ראייה במקרים נדירים, לדוגמה, במקרים של בדיקות עיניים בילדים, הכוללות טיפול רפואי. בדיקות עיניים קבועות יש לבצע החל מגיל מסוים. כאשר מעורבת מחלה כרונית כגון סוכרת או גלאוקומה, חשוב לבצע בדיקות מעקב קבועות.


בדיקות אצל רופא עיניים

הפנייה לבדיקה אצל רופא עיניים מתבצעת באמצעות הפנייה של אופטומטריסט או של רופא משפחה, המאבחן בעיה פתולוגית לאחר בדיקה מקומית או כללית. במהלך בדיקת העיניים, הרופא מתשאל את הנבדק על מצבו הבריאותי ומבצע בדיקות חיצוניות, לעתים בעזרת טיפות רפואיות. כאשר נדרשות בדיקות מקיפות יותר, הנבדק נשלח לבצע בדיקות במכון או במחלקה רפואית, באמצעות המכשור המתאים לאיתור הבעיה הפתולוגית שאותה קרוב לוודאי זיהה רופא העיניים. במקרים בהם מתגלה שזהו אכן הגורם לבעיית העיניים, יכול הרופא להציע טיפול מתאים לנבדק. במקרים בהם הגורם הוא אחר, יש להמשיך בבדיקות לאיתור מקור הליקוי.

 

פעמים רבות מבנה העין אינו מאפשר זיהוי מידי של הליקוי או של המחלה. הגורמים אינם תמיד גלויים בבדיקה חיצונית של הרופא, אבל המכשור הרפואי המתקדם בו משתמשים בימינו מסייע לזהות ליקויים שבהם אין אפשרות להבחין בבדיקה הידנית. לכן, במקרים ידועים בהם עלול להיות ספק לגבי סוג הליקוי או מקורו, שולחים רופאי עיניים את הנבדקים לבדיקות נוספות שמטרתן אישוש הדיאגנוזה או הצעת אלטרנטיבה להמשך בדיקות.


בעיות בהן רופאי עיניים נתקלים במהלך הבדיקות

  • חוסר מידע על מצב רפואי – ללא מידע על מצבו הרפואי של הנבדק, הרופא יתקשה לזהות מצבים פתולוגיים שנגרמים כתוצאה ממחלות כרוניות וממחלות הפוגעות בעיניים. לדוגמה, בצקת ברשתית נגרמת גם מסוכרת (רטינופתיה סוכרתית). זהו מצב רפואי שעלול להחמיר ללא טיפול מתאים, ומידע מוקדם עשוי לסייע באבחונו. המידע הרפואי חשוב גם לעניין מתן הטיפול, מכיוון שישנן מחלות שאינן מאפשרות מתן טיפולים מסוימים. קטרקט הוא ליקוי עיניים נוסף הנגרם, בין השאר, כתוצאה ממחלות מטבוליות ומתרופות, כאשר במצבים מתקדמים יש צורך בניתוח. כאשר מצבים רפואיים מסוימים אינם מאפשרים ביצוע ניתוח או בדיקות מסוימות, יוצעו לנבדק טיפולים אחרים.
  • חוסר שיתוף פעולה של המטופל – חלק מהבדיקות אותן מבצע רופא העיניים מצריכות שיתוף פעולה של הנבדק. לדוגמה, בדיקת שדה ראייה מתבצעת בעזרת תשאול הנבדק, ותוצאות הבדיקה מבוססות על תחושותיהם של הנבדקים. חשוב שיתקיים שיתוף פעולה מלא של הנבדק עם הרופא כדי לא לשבש את התוצאות ולגרום לאבחון לקוי של הבעיה. כמו כן, בדיקות ידניות יכולות לארוך זמן והן מצריכות סבלנות מצד המטופלים. במקרים מסוימים, בהם הנבדק אינו מאפשר את ביצוע הבדיקה הידנית, האלטרנטיבה היא בדיקות באמצעות מכשור רפואי.

הערה: המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי.