איך מגלים בעיות ראייה אצל ילדים ופעוטות

בעיות ראיה נחשבות לנפוצות מאד, הן עשויות להופיע כבר בגילאים צעירים ולהחמיר עם השנים. בעוד שמבוגרים יכולים לזהות אותן מהר, ילדים לא תמיד מתלוננים על בעיית ראיה או קושי כלשהו בראיה, מה שהופך את זיהוי הבעיה לאתגר לא פשוט. לעיתים, הילדים חוששים מלהרכיב משקפיים, ולכן מעדיפים לשמור על כך בסוד, לעיתים הם צעירים מאד ואינם מודעים לבעיה הקיימת וגם לא יכולים להשוות אותה, כפי שעושים מבוגרים, למצב התקין. איך מגלים בעיות ראיה אצל ילדים ופעוטות ומדוע חשוב לגלות אותן בהקדם?

 

חשיבותו של גילוי מוקדם

גילוי מוקדם של בעיית הראיה אצל הילדים או אצל הפעוטות, יכול למנוע את התדרדרותה. במקרים בהם קיימת בעיית או הפרעת ראיה בעוצמה כלשהי, ובמידה והיא איננה מטופלת כראוי, הדבר עשוי להוביל להתדרדרותה של הבעיה ולעיתים גם למצב של עין עצלה. מקרים של עין עצלה בגילאים 7 או 8 אינם ניתנים לטיפול ומשקפיים אף הם אינם יכולים לעזור. בין אם מדובר בבעיות ראיה כמו פזילה למשל, קטרקט בעין או אפילו דלקת שפגעה בה וגרמה לקושי בראיה, חשוב לזהות ולטפל בכך בהקדם האפשרי בעזרת רופאי עיניים, המתמחים בכך.

סימנים המעידים על בעיית ראייה

ישנם מספר סימנים מקדימים, העשויים להעיד על בעיית ראיה, ובעיקר על פגיעה בחדות הראייה. במקרים בהם הילד או אפילו התינוק ממצמץ בעיניו לא מעט פעמים יתכן וישנה בעיית ראיה. מצמוץ רב עשוי להעיד גם על יובש בעיניים, אולם חשוב לבחון זאת אצל רופא עיניים מוסמך.

במקרים בהם הילד מתקרב מאד אל מסך המחשב או אל מסך הטלוויזיה, יושב קרוב אל הלוח בכיתה או אפילו מנסה להרכיב את משקפיו של חברו, ייתכן וישנה בעיה כלשהי בראייה.  כשבעיית הראייה מופיעה בגיל בית הספר, הילד עשוי להתלונן על כאבי ראש, על סחרחורות וגם על בחילות. לא בהכרח מדובר בבעיית ראיה, אולם תופעות אלו מצדיקות פנייה אל הרופא, ובמיוחד אל רופא העיניים. כשהילדים גדולים יותר, סביר שיתלוננו על טשטוש בראייה, קושי בראייה וגם על ראייה כפולה כששתי העיניים פתוחות. כל אחד מהסימנים האלה יכול להצביע על בעיית ראיה בעוצמה כלשהי שבה חשוב לטפל בהקדם.

 

טיפול נכון בבעיות ראייה בקרב ילדים

המפגש הראשון של הילדים עם בדיקות הראייה מתחיל כבר ב”טיפת חלב”, בין הגילאים חודש וחצי לשלושה חודשים. בתקופה זו מתבצעת בדיקה ראשונית כדי לבדוק האם ישנה בעיית ראיה אצל התינוק. בהמשך, מתבצעת בדיקת ראייה נוספת אצל רופא המשפחה, בדרך כלל בסביבות גיל שלוש. הבדיקה הבאה נערכת בבית הספר, בכיתה א’, לצד בדיקות התפתחות נוספות. במידה והילד או הפעוט מראה סימנים העשויים להעיד על קושי בראייה, חשוב לפנות באופן עצמאי אל רופא העיניים כדי לבצע בדיקה מקיפה ולא להמתין לבדיקות אלו.

 


המידע האמור מוגש כשירות לציבור ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי