איך להאט את קוצר הראייה אצל ילדים ונוער?

You are currently viewing איך להאט את קוצר הראייה אצל ילדים ונוער?

מגפת המיופיה (קוצר הראייה) הולכת ומחמירה בשנים האחרונות בעקבות אורך החיים המודרני שמביא אותנו ואת ילדינו לבלות יותר זמן בתוך הבית ולשבת זמן ממושך מול מסכים.

כיום, כ- 25% מילדי ישראל בין הגילאים 6-18 סובלים מקוצר ראייה והמספרים גדלים ככל שעולה הגיל. כך לדוגמא, בקרב בני ה 17-18 נראה כי שיעורי קוצר הראייה מגיעים ל-30 ואפילו ל- 40%.
מחקרים מצאו שעד שנת 2050 קוצר ראייה יהיה שכיח אצל כמחצית מאוכלוסיית העולם.

קוצר ראייה מטבעו גדל, מתפתח ומחמיר ככל שהילד מתבגר ולכן קוצר ראייה שמתחיל אצל ילד מסוים בגיל 6 או 7 צפוי להחמיר במרוצת השנים ולקראת גיל 18, יכול אותו נער להיזדקק למשקפיים של קרוב ל- 10- דיופטר.

קוצר ראייה גבוה גורם לתלות מוחלטת במשקפי ראייה או בעדשות מגע וגם מעלה את הסיכון למגוון בעיות עיניים נוספות כמו היפרדות רשתית, קטרקט וגלאוקומה ויכול אף להוביל לאבדן ראייה.

 

ממה נגרם קוצר ראייה?

 

מדובר בשני גורמים עיקריים. הראשון הוא סיבות גנטיות. אם אחד ההורים או שניהם סובלים מקוצר ראייה, הסיכון של הילד לפתח קוצר ראייה גדל.
הסיבה השנייה קשורה בגורמים סביבתיים, כאמור, שהייה ממושכת במבנים סגורים, ריבוי משימות בטווחי ראייה קרובים (מסכים, קריאה) וצמצום זמני השהייה בחוץ, תחת כיפת השמיים – כל אלו מגבירים את התפתחות קוצר הראייה ואת ההחמרה שלו.

 

אז איך נוכל להאט את קצב התפתחות קוצר הראיה בילדים?


*התמונה להמחשה בלבד

1. עודדו את הילדים לצאת החוצה – פעילות מחוץ לבית באור יום הוכחה כיעילה בעיכוב זמן הופעת קוצר הראיה ובהאטה של התקדמות קוצר הראיה.
2. האריכו ככל הניתן את זמן השהייה מחוץ לבית – ככל ששוהים זמן רב יותר תחת כיפת השמיים, ישנה ירידה של שכיחות קוצר הראיה. מחקר מצא שאפילו הוספה של 40 דקות בלבד ביום של שהייה מתחת לכיפת השמיים – תצמצם את שכיחות קוצר הראיה אצל ילדי בית הספר.
3. הרימו את העיניים – במידה ויושבים מול מסך מחשב / טאבלט / טלפון נייד לזמן ממושך, יש לבצע הפסקות מפעם לפעם על מנת לתת לעיניים לנוח ולהסתכל גם למרחק גדול יותר. ההמלצה היא בכל 20 דקות להרים את העיניים ל 20 שניות ולהסתכל למרחק.
4. שמרו מרחק – מידת הקרבה למסך משפיעה גם היא על הנזק המצטבר. כשיושבים מול מסך כלשהו כדאי להשתדל שלא להיצמד אליו יתר על המידה עם העיניים.
5. תזונה – נמצא כי ויטמינים ומניראליים מסויימים יכולים לסייע בהגנה על העיניים ובשמירה על בריאותן. מזונות שעשירים בויטמינים C, B2, A, אבץ ואומגה 3 למשל גזר (כדברי המיתוס הידוע), תרד, ברוקולי, ביצים, שקדים, דגים ודגנים מלאים, יכולים לתרום לבריאות העין.
6. טיפולים אופטיים – קיימים כיום מספר פתרונות לתיקון ראיה והאטת קצב התפתחות קוצר הראיה. אצלנו ברשת הלפרין תוכלו למצוא עדשות מגע חד פעמיות יומיות MiSight 1 day שיעילותן הוכחה מחקרית והן קיבלו את אישור ה FDA לטיפול בילדים. עדשות המגע האלו הן הכי בטוחות לשימוש מבין עדשות המגע כי בכל יום הילד משתמש בעדשה חדשה נקייה וסטרילית. לעדשות תפקיד כפול – הן גם מאפשרת לילד ראייה ברורה וגם מאטות את קצב התקדמות קוצר הראייה ובכך מעכבות את עליית המרשם שלו (המספר במשקפיים). העדשות האלו מתאימות לילדים החל מגיל 8 ומהוות אופציה טיפולית בטוחה ויעילה ביותר. במחקרים נמצא כי לילדים שמרכיבים עדשות מגע ביטחון עצמי גבוה יותר ותחושת המסוגלות שלהם להשתתף בפעילויות ספורט ובמפגשים חברתיים משתפרת.
לילדים צעירים או לכאלו שחוששים מהתעסקות עם עדשות מגע אנחנו מציעים את משקפי MiSight, גם הם נבדקו מחקרית והוכחו יעילות להאטת קצב התקדמות קוצר הראייה. בזכות טכנולוגיה חדשנית, המשקפיים האלו מאפשרים ראייה חדה והאטה של התקדמות קוצר הראייה.
האופטומטריסטים של רשת הלפרין מזכירים שחשוב לבצע בדיקת ראייה לילדים אחת לשנה כדי לאתר בעיות ראייה או החמרה של בעיות ראייה קיימות מוקדם ככל שניתן. בכל שאלה בנוגע לקוצר ראייה אצל ילדים אנחנו מזמינים אתכם להתייעץ עם האופטומטריסטים שלנו ולקבל את כל הכלים והמידע הנחוץ.

לתאום בדיקת ראייה