אור כחול בסמארטפון עלול להזיק לראייה שלכם

  • הסמארטפונים הפכו לחלק משמעותי וחשוב מאד בחיינו, ורבים מאתנו משתמשים בהם לא מעט במהלך היום וחלק גם בשעות הלילה. לצד היתרונות הרבים שמציע המכשיר הקטן והמתוחכם, יש לו גם מספר חסרונות שחשוב לקחת בחשבון. אחד מהם הוא יכולתו להזיק לעיניים שלנו, ולכן גם לראייה עצמה. בעוד שהעיניים שלנו פחות מתאמצות כשהן מביטות במסך המחשב, כאשר מדובר במסך הטלפון הנייד שלנו, הסיפור הוא אחר.


מהו האור הכחול?

ספקטרום הצבעים מורכב ממגוון עצום של צבעים, שאת חלקם העיניים שלנו אינן יכולות לקלוט. למשל, עין האדם איננה מסוגלת לקלוט אור שהוא אינפרא-אדום (“תת-אדום”) או אור שהוא אולטרה סגול (UV), ולכן יש צורך באמצעים מיוחדים כדי לראות אותו. 



הצבעים שבספקטרום כולו נקלטים על ידי העין בהתאם לאורך הגל שלהם. אורכו של האור הכחול סגול נחשב לקצר ביותר, ואילו אורכו של האור האדום הוא הארוך ביותר. אורך הגל משפיע על כמות האנרגיה של הצבע: צבע באורך גל ארוך יהיה בעל פחות אנרגיה בהשוואה לצבע באורך קל קצר. לכן, האור הכחול, שאורך הגל שלו הוא קצר מאד, אנרגטי הרבה יותר מהאור האדום. האנרגיה הרבה הזו גורמת לו להתפזר במרחב מהר יותר בהשוואה לכל צבע אחר, וזו גם הסיבה לכך שהשמיים נראים לנו בצבע כחול, למשל.



כיצד הוא משפיע על הראייה?

הטכנולוגיה המתקדמת, כמו גם המכשירים הסלולאריים המקיפים אותנו מכל עבר, הביאו איתם לא מעט בעיות. אחת מהן היא בעיית ראייה. מסכי המחשב שלנו וגם מסכי הטלפונים מקרינים למרחב כמות רבה מאד של אור כחול.  האור הכחול הזה מקשה על העיניים שלנו להתמקד וכל קריאה מהמסך הופכת למאמצת הרבה יותר בהשוואה לקריאה מספר או מדף. 

 

על פי מחקרים, נמצא כי השימוש בסמארטפון וגם השימוש התכוף במחשב יכולים לגרום לבעיות ראייה כמו יובש בעיניים, לעייפות העין ולתופעות נוספות, המשפיעות בסופו של דבר על הראייה עצמה. במחקר שבוצע בסרי לנקה נמצא קשר ישיר בין השימוש במחשב לבין “תסמונת ראיית המחשב”. במחקר אחר נמצא קשר בין השימוש בסמארטפונים בקרב מתבגרים לבין בעיות ראיה. במחקר שבוצע ביפן ובחן גברים ונשים העובדים שעות ארוכות מול מחשב, נמצא כי מרביתם סובלים מעין יבשה בהשוואה לאלה שעובדים פחות מ-8 שעות מול המסך.

 

 

פרט נוסף שגם אותו חשוב לקחת בחשבון, הוא אפשרות של ניוון בעין, הנחשב לנזק בלתי הפיך. במחקר אחר שבוצע, נמצא כי החשיפה לאור הכחול שמגיע ממסכי המחשב יכולה לגרום לפגיעה משמעותית בתאים הנמצאים על הרשתית, הנחשבים לתאים רגישים מאד. הדבר עשוי להוביל למחלת עיניים בשם “ניוון כתמי” ולנזק בלתי הפיך לראייה.



הפתרון

כדי למנוע את הנזק, או לפחות לצמצם אותו: 

  • מומלץ להתרחק ממסך המחשב וממסך הטלפון כמה שניתן. אם הגופנים קטנים מדי, ניתן להגדילם.
  • אם עובדים מול המסך, מומלץ להוריד את העיניים ממנו כל 20 או 30 דקות. 
  • המסך חייב להיות נמוך יותר מגובה העיניים שלכם (כדי לשמור על רטיבות בעיניים), או לפחות בגובה העיניים.
  • כדי למנוע התייבשות בעין, כדאי למצמץ בעיניים באופן יזום.
  • אם חשים יובש בעיניים, רצוי להיעזר בתחליפי דמעות. 
  • במקביל, מומלץ להפחית את השימוש בתאורת לדים.
  • להשתמש בסביבת העבודה בתאורה צהובה חמה יותר.
  • להעביר את המכשיר ל”מצב לילה” (Night Mode) המאופיין באור “צהוב” ו”חמים” יותר. לחילופין, ניתן להשתמש גם ב”מצב קריאה” (Reading Mode) שגם הוא נראה צהוב-כתום יותר. 


המידע האמור מוגש כשירות לציבור, ולא מהווה המלצה לטיפול או תחליף לייעוץ רפואי