איך לזהות בעיות ראייה אצל ילדים

ליקויי ראייה יכולים לבוא לידי ביטוי בצורות ובעוצמות שונות. בעיות ראייה יכולות להופיע בכל גיל, הן אצל ילדים צעירים מאד וכמובן גם אצל מבוגרים. אם אתם הורים לילד ואתם חוששים שהוא סובל מבעיות ראיה, שייתכן ומצדיקות הרכבת משקפיים, הנה כמה נקודות חשובות שכדאי שתדעו, כאלו שתוכלנה לעזור לכם לזהות את בעיית הראייה, ובכלל, לבדוק האם אכן ישנה אחת כזו.

התנהגות שונה אצל הילד

ישנם לא מעט סימנים שיכולים להעיד על כך שילדכם סובל מבעיית ראייה. באופן כללי, כל התנהגות שהיא שאיננה אופיינת לו צריכה להדליק לכם נוראה אדומה. כשמדובר בראייה, הסימנים על בעיה יכולים לבוא לידי ביטוי בכמה צורות. ראשית, הילד, ובהנחה שהוא גדול מספיק, סביר שיתלונן בפניכם שהוא רואה כפול או רואה מטושטש. תלונה זו מצדיקה פנייה לרופא עיניים וביצוע בדיקת עיניים כדי לבחון זאת. אם הילד שלכם, ובזמן שהוא מסתכל רחוק, נוטה לכווץ את עיניו, ייתכן והוא סובל מבעית ראייה. אם הילד בזמן שצופה בטלוויזיה נוטה להתיישב קרוב אליה מהרגיל, כנראה שהוא לא רואה טוב. אם כתב ידו של הילד איננו ברור וגם אם הוא מצייר מחוץ לקווים יתכן שמדובר בבעיית ראייה.

ומה קורה בבית הספר?

התנהגותו של הילד בבית הספר יכולה להעיד גם היא על מצבו:

  • אם הילד, במהלך השיעור, נוטה לקרב את ספר הלימוד אליו, כנראה שהוא איננו מצליח לקרוא את האותיות והוא זקוק למשקפיים.
  • אם הילד איננו מצליח לקרוא מהלוח או מתיישב קרוב מאד אליו, יכול מאד להיות שישנה בעיה בראייה.
  • אם הילד מגלה סימנים של חוסר ריכוז, אם הוא מאבד את סבלנותו מהר וגם איננו מקשיב למורה, ייתכן ומדובר בבעיית ראייה.

כל התנהגות שאיננה אופיינית לו בבית הספר, כל תגובה שהיא שונה מהרגיל, יכולה להעיד על בעיה בראייה או כמובן כל בעיה אחרת שהיא. הילד שלכם מבלה לא מעט שעות בבית הספר ובמידה וסובל מבעיית ראייה, הדבר יבוא לידי ביטוי באופן מידי ועשוי להשפיע עליו לא מעט.

מה ניתן לעשות במקרים אלה

במידה והופיע אחד או יותר מהסימנים הנזכרים מעלה, חשוב לפנות בהקדם לרופא המשפחה ולקבל הפנייה לרופא עיניים. רופא עיניים, המתמחה בטיפול בילדים, יוכל לזהות את בעיית הראייה של הילד ולהתאים את הפתרון הטוב ביותר עבורו. ישנם היום לא מעט ילדים, שנוהגים להרכיב משקפיים כבר בגילאים צעירים מאד. אפשר למצוא מבחר של משקפיים, בסגנונות שונים, המתאימים במיוחד לילדים ובעיקר גם מתאימים לצרכיהם. ייתכן והילד יגלה התנגדות לכך בפעם הראשונה, ולכן חשוב להיות סבלניים ולפעול לפי הקצב שלו. כדאי לקחת את הילד לחנות משקפיים ולהפוך את בחירה המשקפיים המתאימים לחוויה של כייף והנאה. כך יוכל הילד לבחור את זוג המשקפיים המתאימים לו ביותר, וגם אלה שייראו ויישבו עליו טוב. הצוות בחנות יציג בפני ההורים וגם בפני הילד כמה אפשרויות שונות, שמהן ניתן לבחור.

לסיכום

זיהוי הסימנים, שיכולים להעיד על בעיית ראייה, מוקדם ככל האפשר ופנייה לרופא עיניים יעזרו לילד שלכם לראות טוב יותר וגם חד יותר ויאפשרו לו ליהנות מהפתרון הטוב ביותר עבורו. כדאי לשבת עם הילד, להסביר לו על בעיית הראייה שממנה הוא סובל ועל אפשרויות הטיפול. חשוב להציג את המשקפיים כאלמנט שיכול גם להוסיף למראה שלו, אלמנט שניתן למצוא בצבעים שונים וגם בסגנונות מיוחדים. כך הילד ילמד שהמשקפיים הם אמצי לראות טוב יותר אך גם פתרון נהדר שמשתלב מצוין במראה כולו.